Mot tyngre lyft

Ingångsvikter bestämda

image

image

Nej, förra träningen blev inte sista passet innan tävlingen. Har för stort kontrollbehov för det, så idag testade jag vilka vikter jag ska gå in på under tävlingen. I styrkelyft har man nämligen tre försök på sig i varje övning, och det gäller att planera dem strategiskt. Såhär tänker jag när jag väljer försöken:

Försök nummer 1: En lätt vikt som du definitivt klarar, för att komma in i stämningen och lugna nerverna.
Försök nummer 2: En vikt som du är ganska säker på att du klarar, men som ändå ger dig en helt okej poäng om du skulle misslyckas med nästa.
Försök nummer 3: Den här vikten ska nämligen vara maxtung, allra helst ska du slå ditt personbästa här. Här kan du chansa lite, även om du såklart måste vara realistisk.

Jag har valt lite mesiga ingångsvikter, jag vill nämligen ha lite marginal att klara lyften även om nervositeten skulle slå till och lamslå mig. Jag kommer därför gå in på 110 kg i knäböj, 60 kg i bänkpress och 110 kg i marklyft. Hur tungt det andra och tredje lyftet bestämmer jag på plats, beroende på hur det första försöket kändes. Förhoppningsvis kan jag satsa på personligt rekord i det sista, men det är svårt att veta just nu.


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar