Mot tyngre lyft

Ny träningsepok

Nu är det färdiglekt på gymmet för min del. Eller nja, jag kommer såklart fortfarande ha kul när jag tränar – det är ju egentligen själva syftet. Men jag vill nu se hur långt jag kan komma genom att följa ett strukturerat och välplanerat träningsprogram. Därför ska jag nu följa ett program som Patrik Andersson, Sveriges antagligen bästa styrkelyftscoach, har gjort till mig. Varje vecka kommer han skicka ett schema till mig, där det står vad jag ska göra, när jag ska göra det och hur mycket vikt jag ska ha på stången. Och det kommer faktiskt bli riktigt skönt att slippa planera och fundera själv på vad jag ska göra.

Nu är den första dagen avklarad, och det blev ingen mjukstart. Första passet bestod nämligen av knäböj med så kallade “drop sets”. Det innebär att man först gör knäböj med en särskild vikt, sedan sänker man vikten direkt och gör ett till set med lättare vikt utan vila.

Okej, det där “utan vila” är lite överdrivet. Jag var tvungen att vila åtminstone 20 sekunder för att ens få upp vikten, men det var ändå riktigt grisigt jobbigt. Nedan ser ni ett av seten – först fem repetitioner med 84 kilo, följt av fem repetitioner med 72.5 kilo. Tiden mellan seten är bortklippt för att ni ska tro att jag inte behövde vila (eller kanske för att det är tråkigt att se när jag slänger av vikterna).

http://https://youtu.be/g18Yve0luXQ


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar