Mot tyngre lyft

Vem är hälsosam?

Det är svårt att skriva om hälsa i tidningen och här på webben, för “hälsa” är ett så luddigt begrepp. Jo, man skulle kunna definiera det som att må bra. Men det vi ser i media – i såväl tidningar, webb, eller tv – i hälsosammanhang är oftast inte det. För vilka är det som representerar hälsan?

1. Fitnesstjejerna

De tar mycket plats på framför allt sociala medier med sina tvättbrädor och deffade muskler. Vid första anblick ser de vältränade och friska ut, men ofta är det inte särskilt hälsosamt under ytan. För bakom den stenhårda ytan ligger ofta tuffa dietperioder som kan liknas vid svält. Många ligger på en fettprocent som inte är naturlig för kvinnor, vilket kan påverka hormoner och ställa till det ganska rejält i kroppen. Det är faktiskt ganska vanligt att de som tävlar i fitness blir av med sin menstruation under hårda tävlingsperioder, och det är definitivt inte hälsosamt.

2. Styrkelyftarna

Vi kanske inte syns så mycket i tidningarna (om det inte är jag som skriver) eller i tv, men sociala medier svämmar över av tuffa brudar som lyfta tungt. Eftersom jag själv håller på med det tycker jag ju uppenbarligen att det finns mycket positivt med det – bland annat tycker jag att den här sporten präglas av en sund kroppsuppfattning och en hälsosam inställning till kost och träning. Samtidigt tränar jag styrketräning åtta gånger i veckan, och det är definitivt inget vettig träningsmängd. Det är dock det som krävs för att nå upp till tunga vikter, och jag älskar det. Men om jag ska vara ärlig så vet jag ingen styrkelyftare som inte har några skador eller krämpor, för kroppen är förmodligen inte gjord för den här volymerna.

3. Crossfitarna (vi måste hitta ett bättre ord för dem)

Här kan jag tycka att vi kommer närmare hälsa. Crossfitarna har ofta muskler och är vältränade, ligger inte på en extremt låg fettprocent och äter mycket av bra råvaror. Här ligger problemet snarare i själva träningen. För man kan inte förneka att det finns en skaderisk i att lyfta tungt i ett snabbt tempo när man redan har sprungit några kilometer. De allra bästa tränar flera gånger om dagen, och många blir övertränade. Ett stort problem här är att det är svårt att inte jämföra sig med varandra – i de flesta boxarna skriver man nämligen ofta upp resultaten från dagens pass på en tavla eller på en hemsida. För många är det motiverande, men många tar ut sig för mycket.

De här mer extrema typerna har fått mer utrymme under de sista åren, för det är de mest extrema som sticker ut och som får följare på sociala medier. Och jag menar inte att det är något fel på någon av de här typerna – jag är ju själv nummer två, och jag vet att vi alla som känner igen oss i beskrivningarna ovan gör det för att vi av någon anledning älskar det.

Problemen uppstår när de här typerna blir definitionen av hälsa. För det betyder att helt vanliga tjejer försöker se ut som Bikini Fitness-atleter, även om de inte ska tävla. Att någon som bara vill få starka benmuskler tror att hon måste böja minst 150 kilo för att räknas, och att vi tror att den som tränar hårdast, oftast och mår mest illa efteråt har lyckats bäst. När det egentligen förmodligen är hon som oftast äter nyttigt, tränar styrka några gånger i veckan, går på gruppträningspass lite då och då och mår bra i allmänhet som är mest hälsosam.


Du kanske också gillar

1 Comments

  • Svara
    FIT by Emma Hå
    23 februari, 2016 at 16:27

    Bra inlägg! Som du säger är det sällan de som ser hälsosammast ut som är det. Och framförallt när det kommer till deffade muskler på instagram.

    Also, kan man inte kalla tjejer som crossfitar för crossfittor?! ;D Haha lite sådär “girlpower” liksom 😉

  • Lämna en kommentar