Mot tyngre lyft

Hitta motivation till träningen

Även om jag älskar att träna så är jag inte alltid supertaggad på att ta mig till gymmet. Men det finns några bra knep att ta till för att höja motivationen…

BodyBox

1. Köp något nytt
Köp snygga träningskläder som du vill visa upp på gymmet, eller varför inte en god proteinbar att smaska på efter träningen? Då blir det oftast lättare att komma iväg till gymmet. Själv får jag en box från BodyBox varje månad, vilket ger mig den motivationen jag behöver. När jag vet att jag har en energidryck att dricka innan träningen och proteinrika godsaker att äta efteråt blir det faktiskt mycket enklare att gå och träna. Lådan från BodyBox kan du prenumerera på här.

2. Lyssna på musik
Ett enkelt men vetenskapligt bevisat sätt att snabbt bli motiverad till att träna. Det spelar ingen roll om det är dansband, metal, house eller country du gillar – bara det är något du går igång på.

3. Träna med en kompis
För det första så är det svårt att skippa träningen när du vet att din vän väntar på dig på gymmet. Men för det andra kan också träningspassen bli roligare, eftersom du och din kompis kan motivera och tagga varandra under tiden.

4. Gör något annat
Var flexibel och våga ändra din träningsplan. Om du verkligen inte är sugen på att träna på gymmet just idag kan du gå en promenad. Och om den där knäböjen inte lockar alls så är det okej att du gör benpress istället. Det viktigaste är trots allt att du gör något, och om det någon gång inte är det du har planerat så gör det inget.

5. Vila
För att din kropp ska ha möjligheten att återhämta sig och bygga upp musklerna är det viktigt att du vågar vila mellan träningspassen. Om du är en sådan som jag, som vanligtvis älskar att träna, och någon gång känner att det känns jobbigt att gå till gymmet kan det vara ett tecken på att du behöver vila.


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar