Mot tyngre lyft

Autoreglerad träning

MarklyftDå är det dags att prova på ett nytt upplägg; autoreglerad träning. Som jag skrev i det förra inlägget var jag tvungen att hitta ett nytt program att följa efter mitt lilla uppehåll, och jag kom fram till att jag inte skulle klara ett stenhårt träningsschema där jag måste tvinga mig att göra ett visst antal repetitioner med en särskild vikt ett bestämt antal gånger i veckan. Det klarar jag när jag har ett tydligt mål, men nu när det dröjer så långt innan jag får tävla har jag inte motivation till det.

Det är där autoreglerad träning kommer in i leken. Det innebär att vikten på stången avgörs av min dagsform. Till exempel var planen med dagens marklyft att bygga upp till en tung trea med god teknik. Idag stannade jag på 90 kilo, eftersom jag började känna en antydning av rundning av ländryggen vid den sista repetitionen. Därefter skulle jag ta bort 20 kilo från dagens tyngsta vikt och fortsätta göra treor tills jag kände att tekniken började bli dålig även där. Idag blev det fem set, nästa vecka kan det bli tio och veckan därefter två.

Det här är ett väldigt roligt sätt att träna på, även om jag inte tror att det är optimalt. Planen är att jag ska göra detta under några månader medan det känns kul, för att sedan hoppa på ett riktigt program när jag känner att jag har motivationen för det. Såhär kan jag ju inte leka runt hela tiden, men just nu känns det helt rätt.


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar