Mot tyngre lyft

Före- och efterhetsen

XFöljer du träningskonton på Instagram eller träningsgrupper på Facebook? Då är sannolikheten stor att du ofta stöter på före- och efterbilder i ditt flöde. På före- och efterbilderna visar folk upp sin utveckling, som kan ha pågått under allt från tio år till en månad. Något de har gemensamt är att efterbilden i 99 procent av fallen har lägre kroppsfett. Och även om jag förstår att dessa bilder kan vara motiverande – både för personen som lägger upp dem och för oss som läser – så tycker jag att det finns flera problem med det jag kallar “före- och efterhetsen”.

Det är inte så att jag inte förstår varför man vill lägga upp dessa bilder. Jag har själv gått ner rätt mycket i vikt och tycker det är kul att jämföra bilderna från innan och efter. Men det känns som att det har gått för långt när det inte går att undvika de här bilderna. Sidor, som jag tidigare har följt för att få nyttiga recept och bra träningstips, har jag nu börjat avfölja eftersom de bara visar upp före- och efterbilder. Samma gäller flera grupper, som jag tidigare kunde få bra inspiration och information från. Det känns helt enkelt som att de här bilderna har börjat ta över hälso- och träningsvärlden online – vilket kan påverka hälsan och träningen i det riktiga livet negativt.

För det är som att allt som har med hälsa att göra – bra träning, nyttig kost och ett psykiskt välmående – reduceras till något så ytligt som en före- och efterbild. Men egentligen visar de här bilderna en så otroligt liten del av sanningen. Det enda vi vet är att personen på efterbilden har en lägre fettprocent – men det psykiska välmåendet vet vi inte om. I många fall, framför allt där personen på bilden har gjort en mer extrem omvandling, är jag säker på att det ofta döljer sig ett ätstört beteende och ohälsosamt förhållande till träning där bakom. Det förtäljer dock sällan historien.

Jag oroar mig också över den uppfattningen personer får när de precis ska börja träna och äta hälsosamt. För när de ser dessa bilder är det lätt att tro att det är det som hälsa och träning går ut på, istället för att målet ska vara att må bra. En uppfattning som förmodligen bara förstärks när de ska besöka en personlig tränare för första gången, och där får ta en lättklädd före-bild. Då blir det rätt tydligt att det handlar om utseende, och inte välbefinnande.

Det jag menar är inte att vi borde sluta lägga upp dessa bilder, utan att vi borde fokusera mer på vad träning och hälsa handlar om – att må bra – och mindre på hur det får oss att se ut. Så om du hemskt gärna vill dela med dig av din utveckling kan det också vara en bra idé att berätta om fler fördelar än de utseendemässiga – för förhoppningsvis finns det sådana också.

Och kom ihåg, när du ser de här bilderna och känner dig dålig för att du inte lyckas uppnå en så stor förändring själv, att de ofta är riktigt missvisande. Som till exempel på bilden ovan, där det kan se ut som att jag har gått ner en hel del i vikt, men egentligen bara drar in magen istället för att puta ut med den, har ökat kontrasterna och poserar annorlunda. Det skiljer alltså bara två minuter mellan dem.


Du kanske också gillar

4 Kommentarer

  • Svara
    Josefin
    21 augusti, 2016 at 21:17

    Jag tyckte jag kände igen dig i somras när jag träffade dig på Crossfit Kalmar, men kopplade inte riktigt vartifrån. Men det är ju du som skriver så bra texter här som jag halkar in på när kompisar har gillat/delat dina inlägg på facebook!
    Fortsätt med dina bra och peppande inlägg och lycka till med din Strongwoman-träning 🙂

  • Svara
    Elina
    22 augusti, 2016 at 08:05

    Bra!! Tack för bra inputs!

  • Svara
    Charlotte
    28 augusti, 2016 at 08:59

    Sara! Du är så jäkla grym, heja dig!
    //gammal discodanskollega 🙂

    • Sara Dahlström
      Svara
      Sara Dahlström
      29 augusti, 2016 at 09:13

      Tack så jättemycket! Kul att höra från dig efter så lång tid 🙂

    Lämna en kommentar