Mot tyngre lyft

Så välter du däck

Däckvält har länge varit en av mina favoritövningar – det tränar verkligen hela kroppen (benen, rumpan, magen, armarna, ryggen och till viss del bröstmusklerna) och ger ett rejält flås om man gör det mer än tre gånger i rad typ. Dessutom är redskapet ofta helt gratis, eftersom många däckhandlare bara är glada över att bli av med sina gamla däck. Nu när jag satsar mot att tävla i strongman gör jag det extra ofta, eftersom däckvält ofta är en av grenarna. Ett däck kan kännas omöjligt att ens rubba, tills man lär sig den rätta tekniken. Då kan man plötsligt välta mycket tyngre däck än man någonsin trodde. Därför tänkte jag visa hur man gör när man välter däck (även om jag är långt ifrån något profs på det).

  1. Ställ dig så nära däcket som möjligt med böjda ben och händerna i ett stadigt grepp på undersidan av däcket.
  2. Räta på benen och ryggen, fortfarande med ett stadigt grepp om däcket, ungefär som om du gör ett marklyft med däcket.
  3. När däcket är ungefär i höjd med låren knäar du upp däcket.
  4. Nu byter du grepp så att du knuffar över däcket på den andra sidan.

Låter det konstigt? Det är rätt svårt att förklara däckvält i ord, så därför har jag gjort en mycket pedagogisk video i slow motion för att det ska bli lättare att förstå.

 


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar