Mot tyngre lyft

Måste du alltid träna med bra teknik?

När vi pratar knäböj, bänkpress, marklyft och militärpress framhävs ofta hur viktigt det är att du använder en korrekt teknik. Vi nämner ofta att du bör uppsöka en personlig tränare eller instruktör som hjälper dig att lära dig övningarna rätt – och det brukar även jag göra, eftersom jag inte vill att ni som läser mina inlägg ska skada sig. Jag tycker dock att det finns en tendens till en slags överdramatisering av de viktiga basövningarna – något som jag tror kan leda till att nybörjare inte ens våga testa dem och därför stannar kvar i styrketräningsmaskinerna. Och det vill vi ju inte.

För vad tror ni händer när en nybörjare kommer till gymmet för första gången och vill lära sig basövningarna, bara för att få veta att hen måste stå och traggla med en träpinne i några måander innan hen ens får närma sig skivstången? Jag tror att det finns en överhängande risk att den här personen inte kommer tillbaka till gymmet så många gånger, eftersom det helt enkelt är för tråkigt. Dessutom kommer inte direkt den där pinnen ge några fysiska resultat, vilket förmodligen inte känns särskilt motiverande för en nybörjare som förväntar sig snabba resultat.

Men visst, jag förstår såklart grejen med att en nybörjare ska få börja med en skivstång – dels för att lära sig tekniken utan tunga vikter och dels för att öva upp rörligheten för att till exempel kunna komma ner i en djup böj. Men jag tror inte att några månaders rörlighetsträning, stretching och foam rolling kommer ge personen en rättvis bild av vad träning är – något fantastiskt, roligt och utvecklande. Att låta personen böja med en skivstång direkt kan möjligtvis öka skaderisken med någon procent, men om det också ökar chansen för att personen tycker att träning är roligt och vill fortsätta komma tillbaka till det gymmet kan det kanske vara värt det.

Och så får vi inte heller glömma att alla inte har råd med en personlig tränare, tillgång till en vän som har den rätta tekniken eller en atletklubb i närheten. Dessutom har jag så många gånger sett personliga tränare lära ut en felaktig teknik, så man ska inte anta att någon kan lära ut basövningarna korrekt bara för att hen har gått en PT-utbildning. Därför tycker jag inte vi ska skrämma upp nybörjare genom att påstå att knäböj och marklyft är omöjligt att lära sig utan en instruktör. För i ärlighetens namn är varken knäböj, marklyft, bänkpress eller militärpress särskilt krångliga övningar, till skillnad från de olympiska lyften till exempel. Du kan alltså komma långt och lära dig rätt teknik genom att kolla på instruktionsvideos på internet och filma dig själv när du gör övningarna, för att se om du utför dem ungefär likadant.

Inte ens jag använder helt korrekt teknik, även om jag vet precis hur man ska utför övningarna rätt – av den enkla anledningen att det är så jäkla tråkigt. Min träning går ofta ut på att jag gör tre till fem set med nästintill perfekt teknik av en viss övning, därefter bygger jag upp till ett tungt set där jag tillåter mig själv att tumma på tekniken. Jag får alltså buttwinka i knäböjen och krumma lite med ryggen i marklyften. Om det ökar skaderisken med någon procent så får det faktiskt vara värt det, eftersom det gör att jag älskar träning och gärna går till gymmet näst intill varje dag. Det finns också en poäng att inte alltid lyfta med perfekt teknik om man planerar att tävla, eftersom det sällan finns tillfällen på varken strongman- eller styrkelyfttävlingar då man lyfter med spikrak rygg.

Det jag försöker säga är inte att det är fritt fram för dålig teknik, självklart ska du lära dig en så bra teknik som möjligt. Men träning ska vara för alla, och därför bör vi som är inne i träningsvärlden sluta skrämma upp nybörjare genom att överdramatisera och överdriva faran med de grundläggande basövningarna. Dessutom är det viktigt att träning är kul för att det ska bli en hållbar vana – och inte någon militant övning som bara de som har råd med PT kan genomföra. För min gissning är att folkhälsan hade varit bättre om fler vågade träna, och inte var rädd för varken gymmet eller övningarna man utför där.

Ett lätt set med 60 kg med bra teknik och ett tungt set med 120 kg med dålig teknik. Det sista setet är kanske lite väl grisigt, och absolut inget nybörjare bör försöka sig på. Dock kan jag lova att det är så de flesta lyfter på tävlingar, så det kanske inte är en dum idé att förbereda sig även inför sådana lyft.


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar