Mot tyngre lyft

Stoppa mansplainingen på gymmet

Välter-däck

– När du lyfter en så kort bit får du inte alla fördelar av marklyft.
(Jag gjorde kronlyft, som inte bara är en bra styrkeövning utan också en strongmangren)

– Sluta använda bälte, du kommer få svaga magmuskler.
(Det stämmer inte, som ni kan läsa här)

– Du, man ser din mage, bara så du vet!
(Sagt av en person med helt bar överkropp i ett källargym som var så varmt att jag var tvungen att träna i enbart shorts och sport-bh)

– När du tränar så tungt bränner du inte fett, du bygger bara muskler som gör dig bredare.
(Vad bra – när jag tränar är syftet att bygga muskler)

– OJOJOJOJ, nu har du nog lastat fel!
(Av en person som trodde jag hade räknat fel när jag hade lagt på 120 kg på stången när jag skulle böja. Det var inget misstag)

Där har ni några fantastiska kommentarer som jag har fått utstå med när jag har tränat. De har två saker gemensamt – för det första visar de tydligt att personen som yttrade dem inte har någon som helst koll på träning. För det andra kommer alla från snubbar. Därför tycker jag att vi kan kategorisera dem under termen “mansplaining”, som innebär fenomenet där män ständigt vill förklara saker på ett nedlåtande sätt – ofta för kvinnor som är minst lika kompetenta – eftersom de allmänt anser sig vara överlägsna (nej självklart gör inte alla män så, det är tydligen viktigt att poängtera).

Dessa korkade kommentarer hade såklart också varit ett problem om det var kvinnor som yttrade dem, men hittills har jag faktiskt aldrig stött på en kvinna som försöker ge mig dåliga tips. Men det här är inte bara ett irriterande fenomen som bekräftar att många män anser sig vara överlägsna kvinnor, det kan också vara riktigt problematiskt ur ett hälsoperspektiv. För det finns fan få saker som kan döda träningslusten så effektivt som känslan av att hela tiden bli tillrättalagd och alltid förvänta sig kommentarer om att man gör fel. Och då är det ändå rätt lätt att se att jag inte är på gymmet första gången när jag lyfter – för nybörjare måste det vara ännu värre (om det inte är så att männen mansplainar för att de känner sig hotade när en tjej kan lyfta lika tungt som dem?).

Nu har jag tillräckligt mycket erfarenhet och kunskap för att sålla bort skitsnacket, men för några år sedan hade jag inte det. Då tog jag åt mig av dåliga tips, skämdes och undvek den delen av gymmet (eller hela gymmet om det var möjligt). Och det är rejält synd, för många hade förmodligen mått bättre, såväl fysiskt som psykiskt, om de hade fått upptäcka det fantastiska med träning. Jag kan nästan garantera att den känslan inte kommer infinna sig när man känner sig underlägsen.

Många (män) kommer tolka det här inlägget som att jag är envis och vägrar ta åt mig tips från andra, att jag anser mig bättre än de andra på gymmen. Så är det inte. Jag tar gärna emot hjälp från personer som är bättre än mig och som genuint vill hjälpa mig att få bättre resultat – men det märks tydligt när någon helt enkelt vill visa sig överlägsen eftersom han tror att kvinnor inte kan något om att lyfta vikter och bara står där vid en fellastad stång och väntar på hjälp från en stor och stark man.

P.s. här hittar du ett bra inlägg om vetenskapen bakom mansplaining, av den alltid så fantastiska Emma Frans.


Du kanske också gillar

2 Kommentarer

  • Svara
    aleksija
    21 september, 2016 at 09:13

    En riktigt bra text likaså hela din blogg! är det ok om man delar detta inlägg på facebook?

    • Sara Dahlström
      Svara
      Sara Dahlström
      21 september, 2016 at 09:49

      Tack så mycket! Självklart 🙂

    Lämna en kommentar