Träning

Träning är inte allt eller inget

Jag gillar att träna och jag gillar att dricka vin. Och ser inget motsatsförhållande mellan det.

Jag gillar att träna och jag gillar att dricka vin. Och ser inget motsatsförhållande mellan det.


“Jag ska börja träna när jag har gått ner i vikt / slutat röka / tränat upp konditionen / slutat äta godis / börjat dricka mindre.”
Har du sagt eller tänkt något liknande någon gång? Då vill jag berätta för dig att du inte behöver det. Eller ja, det är ju såklart att det är bra om du slutar röka, men inte som en förutsättning för att börja träna. För det finns en vanlig missuppfattning om att det är en viss typ av människor som tränar – de som bara äter nyttigt, som är vältränade och aldrig går ut och festar – och att man måste passa in i den mallen. Men sanningen är att majoriteten av gymmarna inte alls brinner för någon hälsosam fitnesslivsstil, utan är helt vanliga människor som gillar att äta chips på fredagar (och lördagar) och som tränar för att de måste.

Träning är för alla

Det är såklart jättebra om du vill göra dig av med dina dåliga vanor, speciellt om de är farliga som rökning eller ett stort alkoholintag. Men det finns en stor risk att du varken kommer lyckas med det eller börja träna – och plötsligt står du alltså där och har inte lyckats förbättra hälsan ett dugg. Och faktum är att det trots allt är bättre att röka efter träningen än att bara röka, även om inget av det är särskilt optimalt. Därför är det betydligt bättre att bara börja träna.

När du väl kommer igång med träningen ökar dessutom chansen för att du kommer ta tag i dina dåliga vanor. För när vi känner oss hälsosamma och kanske märker av framsteg på gymmet blir vi ofta motiverade att fortsätta på den vägen för att fortsätta se framstegen. Men om den känslan aldrig infinner sig? Det gör inget. För precis som min favorit Kalle Zackari Wahlström säger så är träning för alla.

Anpassa träningen efter livet

Du behöver liksom inte vara den där superhälsosamma personen för att må bra av träning – du kommer ta del av de positiva effekterna även om du går hem och äter chips efteråt (chips är ännu godare efter träningen dessutom). Jag tränar till exempel i snitt sex dagar i veckan, och det är inte helt ovanligt att ett av de passen genomförs när jag är lite bakis. För jag gillar helt enkelt att dricka vin och att gå ut med mina vänner, och även om det inte direkt förbättrar mina träningsresultat så kommer jag fortsätta med det.

Precis som du kan fortsätta äta godis, dricka öl, feströka eller vilken last du nu har. För träning behöver inte vara en stor grej som du behöver anpassa livet efter. Anpassa träningen efter livet, så att det blir en vana som du mår bra av och kan göra regelbundet.

 


Du kanske också gillar

3 Kommentarer

  • Svara
    Ingela
    16 november, 2016 at 09:05

    Precis så! Det är ju (oftast) så himla roligt att träna, men inte alltid. Har lyckats få träning som en vana, som man “bara gör”. Och visst är det galet gott med chips och vin:) det tror jag de flesta tycker. Man behöver liksom inte ha dåligt samvete för att man tycker det..

  • Svara
    Monica
    16 november, 2016 at 09:26

    Jag brukar hävda att den bästa träningen är den som blir av… för om alternativet är stillasittande då är all rörelse bättre. Om det sen är styrketräning, gruppträning styrkepass, zumba, simning, promenad med bästisen, lek med ungarna eller tvätta bilen.

  • Svara
    kh
    18 november, 2016 at 02:57

    Exakt så är det..lev konstra inte till det…kram

  • Lämna en kommentar