Kroppspositivitet

Lyft tungt – bli av med ditt kroppshat

Tre anledningar till varför du får en mer kroppspositiv inställning av att lyfta tungt.

Många kopplar träning till viktnedgång och kroppsångest, och det gjorde även jag tidigare. Men sanningen är att det kan vara precis tvärtom – jag är säker på att alla tunga vikter jag har lyft har bidragit till att jag gillar min kropp som den är trots att den inte är normsmal, och jag tycker mig generellt se en mer kroppspositiv inställning hos kvinnor som lyfter tungt. Här är några anledningar till varför du borde börja lyfta tungt för att älska din kropp (och observera att jag med “tungt” menar att det är tungt för dig, inte att du behöver vara stark):

1. Kroppen får ett syfte
Egentligen borde såklart alla vi älska våra kroppar och förstå hur mycket fantastiskt den gör när den får oss att ta oss fram och klara vardagen, men så tänker nog inte de flesta (och inte jag heller om jag ska vara ärlig). För i vårt utseendefokuserade samhälle ser många bara på sin kropp som snygg eller ful, och det är lätt att tro att kroppens enda syfte är att se bra ut för andra.

Men när du lyfter tunga vikter använder du din kropp på ett sätt som är så långt ifrån ytligt som man kan komma (även om det såklart kan ge effekter som syns utåt). Och när du lyckas böja, pressa eller lyfta den där vikten som kändes helt omöjlig för några månader sedan får du en helt ny respekt och uppskattning för din egen kropp – en inställning som jag lovar kommer finnas med även utanför gymmet.

2. Du inser att vikten verkligen bara är en siffra (förutom den på stången)
Nu i efterhand har jag svårt att förstå hur den där siffran på vågen har kunnat uppta en så stor del av mitt liv och mina tankar. Numera känns det tämligen ointressant att veta hur många kilogram jag väger – jag är mer intresserad av vad de där kilona består av. Går jag ner tre kilon har jag ingen aning om den tappade vikten består av muskler eller fett, och detsamma om jag går upp. Och det rätt skönt att inse att vikten inte är något som jag kan använda för att värdera mig själv eller jämföra med andra.

Jag tror också att vikten blir avdramatiserad om man tävlar i en sport med viktklasser, som till exempel styrkelyft. Visst, det kan ta lite tid innan det känns naturligt att väga sig framför folk och att ens vikt kanske till och med står klart och tydligt med stora bokstäver på en tavla när man lyfter, men när man väl har vant sig vid det blir vikten bokstavligt talat bara en siffra.

3. Du får se andra kroppar – och din egen
Jag upplever att icke-normativa kroppar (det vill säga de som inte bara är smala) får ta större plats på atletklubbar, och andra gym där folk överlag tränar hårt och tungt. För mig har det inneburit att jag har fått se fler människor med olika kroppstyper, och det har fått mig att inse att det verkligen inte bara finns en typ av kropp som är okej.

Minst lika viktigt är det att du själv får se din kropp ur så många andra vinklar och håll när du filmar dina lyft – vilket du bör göra för att se hur din teknik ser ut. Jag har sett groparna i låren, den putande mage och till och med dallrande kinder på mig själv ur massa olika vinklar på filmer, och det har liksom lett till en slags acceptans.


Du kanske också gillar

3 Kommentarer

  • Svara
    Helga
    11 mars, 2017 at 11:27

    Bra synpunkter! Jag har börjat träna med PT och tycker fortfarande att det är lite jobbigt att se de foton och filmer han tar av mig men tränar på att se mig med hans ögon, funktion, hur placeras tyngdpunkten etc istället för för träningen ovidkommande saker som valkar.

  • Svara
    jennifer
    21 mars, 2017 at 11:54

    du är SÅ inspirerande!

  • Lämna en kommentar