Mot tyngre lyft

Bli källkritisk – få bättre träningsresultat

pH-miracle-diet-criticsKällkritik är viktigt i alla sammanhang – till exempel när du vill undvika att skämma ut dig genom att dela rasistiska artiklar från satirsidor på Facebook. Men när det kommer till träning och hälsa är det nästan ännu viktigare. För träningsvärlden fullständigt svämmar över av folk som menar att de vet hur man går ner i vikt på bästa sätt, hur man tränar bäst och vilka kosttillskott som fungerar – utan något som helst underlag. Och om du inte är källkritisk riskerar du att:

  1. Få uteblivna resultat eftersom du lägger tid och energi på träningsmetoder eller dieter som inte fungerar.
  2. Lägga onödigt mycket pengar på till exempel kosttillskott som inte fungerar.
  3. I värsta fall skadas för att du testar tillskott, dieter och träningsprogram som är direkt farliga.

Det förmodligen vanligaste misstaget folk gör när det handlar om källkritik är att de tar för givet att personer som är vältränade, starka och framgångsrika har stor kunskap om träning och kost. Ja, uppenbarligen har de här personerna gjort något rätt eftersom de har lyckats uppnå en snygg fysik eller bra träningsresultat – men det är så mycket vi inte vet, och därför kan du inte ta allt de säger som en absolut sanning.

För det första är det inte ens säkert att personen använder just det kosttillskottet eller träningsprogrammet som hen påstår – det kan också handla om sponsring, där personen får kompensation för att tala gott om det. För det andra vet vi inte om personen i fråga använder sig av olagliga preparat, något som utan tvekan är vanligare än många tror. För det tredje är det inte ens säkert att personen som har din drömkropp har nått dit tack vare ett speciellt träningsprogram eller något särskilt kosttillskott – hen kan lika gärna lyckats trots ineffektiva träningsmetoder och onödiga tillskott. Det har jag skrivit mer om här.

Under sommarens olympiska spel kunde vi se ett tydligt exempel på hur de mest vältränade inte alltid har bäst kunskap, när världens bästa atleter gick runt med märken efter att ha använt sig av koppning – en helt värdelös metod som är totalt utdömd av experter, men som idrottarna själva anser gör underverk. På samma sätt kan vi se många elitidrottare med färgglatt kinesiotejp på kroppen, som påstås hjälpa att lindra och förebygga skador. De flesta studierna på ämnet visar dock att det inte har någon effekt.

För anekdotiska bevis i form av “jag gick ner jättemycket efter att ha börjat gå varje morgon” eller “jag fick sjukt bra resultat när jag började med det här kosttillskottet” är inte värt särskilt mycket. Det finns så många andra faktorer som spelar in – har matvanorna ändrats utan att personen har tänkt på det? Har kosttillskottet gett en placeboeffekt som har gjort att personen har kunnat ta i mer på gymmet? Har hen börjat sova bättre på nätterna, stressat mindre på jobbet eller något helt annat som kan påverka vikten eller träningsresultaten?

Det går såklart inte att veta utan att studera det vetenskapligt. Jo, jag vet att folk i allmänhet har en ganska negativ uppfattning om forskning. De tror att resultaten bara är en följd av något som har hänt i labbet och att det inte gäller i det “verkliga livet”. Men en stor del av forskningen görs faktiskt både i labbet och ute på gymmet, och dessutom med en kontrollgrupp så att vi faktiskt kan veta om det handlar om placebo eller inte.

Så, hur gör du för att vara mer källkritisk och minska risken för att lägga tid, energi och pengar på verkningslösa metoder? Du behöver inte lära dig hur du läser studier och avgör vilken forskning som är bra – det finns som tur många andra människor med stor kompetens, som delar med sig av sina kunskaper. Här är några exempel på hemsidor som kan vara bra att följa:

  • Träna Styrka är en blogg som drivs av Jacob Gudiol, som ofta tar upp aktuella studier på ett bra och lättförståeligt sätt.
  • Suppversity är en fantastiskt bra engelsk blogg som tar upp ny forskning, och både ger en komplett genomgång av studierna och en enkel sammanfattning.
  • Examine är som ett uppslagsverk där du kan söka på kosttillskott och andra kostrelaterade ämnen för att få information som är helt baserat på forskning.
  • Forum är generellt inget bra sätt att hitta information på, men Kolozzeum är ett undantag. Här diskuteras de flesta intressanta studierna inom träning och kost – och så länge du vet vem du ska lyssna på så kommer du lära dig mycket. (Ett tips: King Grub är den du ska lyssna på i alla lägen)

Om du inte har något intresse av att läsa nördiga bloggar eller hänga på träningsforum så duger det faktiskt rätt bra om du bara börjar ifrågasätta mer. Om någon berättar att en diet är den absolut bästa kan du helt enkelt fråga hur personen vet det – på så sätt kanske personen förstår att den inte bara kan påstå saker utan belägg.


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar