Träning

Därför är träning enklare än du tror

Träning är faktiskt inte så komplicerat som det kan verka. Här är fem vanliga träningsfrågor med svar som är betydligt enklare än vad de flesta tror.

Vilket kosttillskott ska jag använda?
Jag älskar mina proteinpulver, tycker att kreatin är ett fantastiskt tillskott och sveper gärna en och annan PWO innan träningen. Det är inget fel med tillskott, tvärtom kan det vara både gott och motiverande. Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte är nödvändigt, speciellt inte för en nybörjare. Det är alltså något du varken behöver lägga tid eller pengar på för att få träningsresultat.

Vilket program ska jag följa?
Det enkla svaret: det spelar ingen roll. Det finns så många olika träningsprogram där ute, och alla påstås vara det optimala – oftast av personer som råkar tjäna pengar på det. Men de flesta av oss behöver inte tänka på särskilt mycket mer än att se till att träna alla muskelgrupper minst två gånger i veckan så att de blir riktigt trötta (men inte nödvändigtvis helt slutkörda) och försöka variera repetitionsantalen och belastningen lite då och då. Du kan alltså sluta leta efter det optimala repetitionsantalet eller den perfekta muskeluppdelningen.

Hur snabbt måste jag få i mig protein?
Innan pratades det mycket om hur viktigt det är att få i sig protein direkt efter träningen för att verkligen maximera resultaten. Flera studier har dock visat att det inte alls är så bråttom som många tror. Det viktigaste är nämligen hur mycket protein du får i dig totalt under dygnet, och inte just där och då i omklädningsrummet efter ett tufft benpass. Så du kan ta dig hem i lugn och ro och laga något gott att äta utan att oroa dig över om all hård träning var förgäves.

Vilka övningar ska jag göra?
Jag har en förkärlek för basövningar – det vill säga de som tränar fler muskelgrupper på en och samma gång – eftersom det tar kortare tid att träna hela kroppen, samtidigt som jag personligen tycker att det är roligare. Men överskatta inte vikten av övningsvalet. Det viktigaste är att du helt enkelt belastar musklerna så att de kan växa och bli starkare, hur du gör det spelar inte så stor roll som många tror. Testa dig fram för att hitta dina favoritövningar, och byt gärna ut dem lite då och då för att få variation i träningen och göra den roligare.

Är det säkert?
En vanlig fråga från framför allt nybörjare, som kanske inte är vana vid att belasta musklerna som man gör på gymmet. Och självklart finns det en skaderisk, speciellt om man tränar med dålig teknik eller med för tunga vikter. Men så länge du tar det försiktigt och lyssnar på kroppen kommer du bara bli starkare. Eller med ett ännu enklare svar: gör det ont? Sluta. Känns det bra, även om det är jobbigt för musklerna? Kör på.


Du kanske också gillar

1 Comments

  • Svara
    Cristina castillo
    11 april, 2017 at 14:54

    Så bra svar på vanliga frågor! Tyvärr har jag fått uppfattningen att sånna här svar går in genom ena örat och genom andra. Men tjatar vi tillräckligt mycket och länge så fastnar det förhoppningsvis! Tack för en toppenblogg ???

  • Lämna en kommentar