Träning

“Akta ryggen” och andra råd som härskarteknik

Om män som använder “akta ryggen” och andra välvilliga råd som härskarteknik.

Härom dagen klarade mamma 70 kg i marklyft, och jag är sjukt stolt över det eftersom det inte var särskilt länge sedan hon inte ens kände sig bekväm med att träna med skivstång. Så jag tjatade på att hon skulle lägga upp videon på sociala medier, mest för att jag ville skryta.

Det dröjer inte lång tid innan två kommentarer kommer in: “akta ryggen” står det. Det kommer från två äldre män som så vitt jag vet inte kan något om att lyfta vikter. Och för alla oss som faktiskt kan något om styrketräning var det rätt självklart att det inte fanns någon risk för ryggen eftersom tekniken var fantastiskt bra under hela lyftet.

Ni kanske tycker att jag överreagerar – ska man inte få bry sig om andra nu för tiden eller? undrar nog några. Men det här är långt ifrån en ovanlig händelse. Det har hänt flera gånger att jag lägger ut ett klipp jag känner mig nöjd med och plötsligt får uppmaningar om att det ser farligt ut, att jag ska ändra något och att jag måste göra si och så för att få resultat. Oftast från män, och alltid från personer som inte är kompetenta nog att ge mig träningsråd.

Oönskade pekpinnar

För jag har inga problem om en riktigt duktig människa kommenterar på det viset. Det händer dock extremt sällan. Folk som har mycket kunskap om träning vet att personliga rekord inte alltid ser perfekta ut och att alla inte behöver lyfta likadant. De känner liksom inget behov av att komma med oönskade pekpinnar i onödan.

För det är just det som är problemet – även om de här kommentarerna utåt sett kan verka komma av välvilja så får jag en stark känsla av att de oftast inte gör det. I många fall verkar det snarare vara en slags härskarteknik som svagare män använder för att trycka ner mig – för ja, det är nästan alltid svagare män det handlar om. Och det fungerar tyvärr.

Jag själv har till exempel raderat videos från Instagram efter sådana kommentarer. Jag förstår att jag kanske låter känslig, men när jag lägger upp ett klipp på ett lyft som jag är nöjd över vill jag inte få frågor om hur mina knän egentligen kommer må (superbra!) eller tips om varför jag borde använda en annan teknik (tipsen är alltid värdelösa).

Ogiltigförklarad prestation

Det blir som att min prestation ogiltigförklaras, och jag skäms över att jag minsann trodde att jag hade gjort något att vara stolt över. Men mest arg är jag över att de tar sig friheten att ge mig råd när jag inte har bett om det – och framför allt när de i många fall är betydligt svagare än mig.

Som om män tar för givet att de kan mer än oss kvinnor, och att vi bara står här och väntar på att vi få hjälp. Men jag vet såklart att det inte stämmer, så därför tänker jag sluta radera mina videos och istället börja radera “akta ryggen”-kommentarer – och jag tycker att ni också borde det.

P.s 1: Angående bilden så vill jag mest visa att jag lyckades gå med ett 220 kg tungt ok på axlarna idag. Men det är också relevant eftersom jag förra veckan fick en kommentar på en video där jag gick med 200 kg från någon som tyckte att det var en “onödigt tung belastning med tanke på hur liten effekt övningen har”. Själv verkade han mest ägna sig åt bicepscurls.

P.s 2: Om ni vill höra mig babbla så kan ni göra det här – jag har nämligen varit med i P4 Kalmar och diskuterat fatshaming! Bläddra fram till 02:07 för att höra den här aningen stolpiga och extremt nervösa stämman som ändå klarade det helt okej.


Du kanske också gillar

1 Comments

  • Svara
    Ingela
    18 maj, 2017 at 09:05

    Åh, vad bra skrivet! Själv är jag en 45 årig kvinna som alltid tränat, men för drygt ett år sedan hittat min “grej” och det är bland de fria vikterna på gymet. Jättekul! Men, olika kommentarer (om knäböj mest) så kände jag att jag inte duger? Gick en kurs hos Lofsangymmet med fokus på grundövningar, för att säkerställa att jag gör rätt. Visst, fanns det saker att ändra på, men inte så mycket. Jag tycker jag är bra. Lyfter inte så tungt, men kämpar på och har kul samtidigt. Men ändå, så när det blir dags för marklyft, så ser jag till att vara på gymet dagar/tider då jag vet att det är så lite folk där som möjligt. Beror till hälften på att få plats (litet gym där jag går), men hälften att jag inte vill att någon ska kolla..och ev. kommentera

  • Lämna en kommentar