Träning

7 tips till alla män på gymmet

Om manspreading och mansplaining på gymmet – och hur ni män kan göra gymmet mer inkluderande. 

Jag har tidigare skrivit om mansplaining på gymmet, till exempel här. Men efter att jag la upp inlägget nedan på instagram blev det tydligt att vi behöver prata mer om mansplaining, och andra jävligt dumma saker snubbar gör på gymmet som gör att inga andra än män vågar ta plats där.

Boxböj är en bra övning för att träna upp svagheter i specifika lägen i knäböj. Men när jag gjorde övningen för några veckor sedan var det första gången på flera år. Anledningen? Nästan varje gång kommer någon snubbe fram och berättar att jag borde böja djupare. Och jag orkar inte hela tiden förklara för random män att jag är fullt medveten om hur man gör en korrekt knäböj, och att just den här övningen och höjden på lådan är vald efter mina svagheter. Ett tydligt exempel på hur mansplaining har påverkat min träning på ett konkret sätt. Så snälla män – FÖRSTÅ ATT NI INTE ALLTID KAN MER OM TRÄNING ÄN KVINNOR OCH ATT VI INTE BARA HÄNGER PÅ GYMMET I VÄNTAN PÅ ER HJÄLP OCH ATT VI FAKTISKT FRÅGAR OM VI MOT FÖRMODAN BEHÖVER RÅD. (Försöker stilla träningsabstinensen genom att kolla på träningsvideos) (Nej, inte alla män)

A post shared by Sara Dahlström (@sdahlstrom) on

Jag blev nämligen fullkomligt överöst av meddelanden och kommentarer från personer som berättade om hur bland annat mansplaining påverkar deras träning. Det var personer som inte bara undvek att göra vissa övningar, utan att träna helt och hållet. Och det är fullt förståeligt. Med tanke på att jag, som ser gymmet som ett andra hem, till och med avstår från att göra särskilda övningar för att jag inte orkar få (helt orelevant) kritik från random snubbar så är det inte särskilt märkligt att det skrämmer iväg nybörjare.

Du kanske undrar vad som är problemet, de här männen vill väl bara vara snälla och hjälpa till? Ja, även om det ibland handlar om härskarteknik så är det nog oftast bara av ren välvillighet. Problemet är att de här männen antar att vi kvinnor är i behov av hjälp. De flesta borde dessutom förstå att självförtroendet inte direkt skjuter i höjden av att hela tiden få höra vad en borde ändra och vad en gör fel.

Bara en del av problemet

Mansplaining är dessutom bara en del av problemet. Det finns många saker män gör på gymmet som får oss kvinnor att känna oss obekväma. Men jag tror faktiskt inte att det är medvetet, utan att det handlar om inlärda beteenden som inte minst framkommer när ni befinner er i grupp. Och som ni kan sluta med bara ni är medvetna om dem.

Men varför skulle ni bry er om detta? Jo, det är inte minst en folkhälsofråga. Fler behöver röra på sig, och att se till att alla faktiskt vågar träna det de vill är ett viktigt steg på vägen. Och så tror jag ju inte att ni är elaka. Ni vill nog inte stöta bort kvinnor från att träna styrketräning egentligen. Därför borde ni ta del av de här tipsen, och göra gymmet till en mer inkluderande plats där alla kan utvecklas.

1. Ge inte råd i onödan
Som jag har skrivit om är det inte uppskattat att ständigt få oönskade råd. Om ingen har bett om din åsikt finns det ingen anledning för dig att komma med den, så länge inte någon utsätter sig själv eller andra för direkt fara. Så varsågod att säga till om någon har råkat lasta stången snett eller använder en maskin på ett direkt farligt sätt – annars kan du vara tyst.

2. Sluta manspreada
Den vanligaste definitionen av manspreading är fenomenet där en man tar upp mesta möjliga plats genom att bland annat sära på benen. I det här sammanhanget syftar jag på män som sprider ut sig på gymmet. Som lämnar shakern på en bänk, bältet på en annan, som inte plockar bort vikterna och som gärna sitter på maskinerna som andra använder.

Visst, det kan verka lätt att fråga “använder du den här maskinen?” och be personen flytta på sig, men det vågar inte alla – speciellt inte nybörjare. Så genom att se till att du inte sprider ut dig för mycket gör du det betydligt enklare för andra att träna.

3. Ta inte för givet att kvinnor är svagare
Ja, traditionellt sett har styrketräning varit något mansdominerat. Men allt fler kvinnor tränar tungt, så det finns ingen anledning för dig att ta för givet att vi är svaga. Att till exempel få höra “du kanske borde börja med lite lättare vikter” när man bara är inne på uppvärmningsseten eller att män tror att jag har råkat lägga på för mycket vikt är inte smickrande, utan bara irriterande och nedvärderande.

4. Plocka undan
Ett konkret tips som gör det enklare för kvinnor att träna är att plocka undan och återställa skivstängerna till normalhöjd. Jag vet att det inte bara är män som lyfter tungt och att även kvinnor kan vara långa, men enligt min erfarenhet är det oftare män som lämnar skivstången på den absolut högsta höjden med tunga viktskivor på.

Även om jag är stark så är det rätt jobbigt att stå på tå och plocka ner 25 kilo tunga viktskivor. Och för personer – både kvinnor och män – som är nya på gymmet kan de där lätta viktskivorna du lämnade på stången vara maxtunga.

5. Passa inte om du inte blir tillfrågad
Det finns få saker som är så distraherande som när man tränar bänkpress och plötsligt har någons skrev i ens ansikte. För ja, det är precis det som händer när någon passar i bänkpress. Det kan vara direkt livsnödvändigt med passare, men gör det inte om jag inte frågar. Du kan inte bara ta för givet att jag inte kommer klara den vikten.

6. Vårda språket
Du och ditt grabbgäng kanske tycker det är superkul, men det gör inte vi andra när ni använder uttrycket “lyfter som en tjej” som något negativt eller skriker ut kvinnliga könsord för att få upp tunga vikter. Själv har jag slutat träna på mer än ett gym just för att jag inte orkade med den där machoattityden.

7. Ragga inte
Oavsett vad du tror så har vi inte på oss korta shorts och tights för mäns skull, utan för att det är bekvämt att träna i. Taffliga raggningsrepliker och nedvärderande busvisslingar är alltså inget som uppskattas av de flesta – speciellt inte mitt i ett set knäböj – oavsett hur korta shortsen är.

Innan någon kränkt man kommenterar måste jag tillägga att det såklart inte är alla män som beter sig såhär på gymmet, precis som det finns kvinnor som gör allt detta. 


Du kanske också gillar

3 Kommentarer

  • Svara
    Cristina castillo
    10 juli, 2017 at 21:16

    Så bra skrivet! Själv har jag till och med blivit “tillrättavisad” av män när jag har på mig min PT-tröja och instruerar kund. Så frustrerande och nedlåtande att få dessa kommenatarer när de inte har den blekaste aning om syftet med övningen!

  • Svara
    Naomi
    12 juli, 2017 at 09:58

    Jag har som tur var bara varit med om att få råd om hur jag ska lyfta från någon random man 3 ggr. Som tur var har de alla varit trevliga, menat väl och inte alls spelat på jag-lyfter-mer-än-alla-andra-för-jag-är-fett-macho kortet. Vilket problem av de7 tror du är vanligast förekommande? Har du ofta blivit busvisslad eller kommenterad på annat sätt (isf vad säger dom då? Lite nyfiken på vad de kan dra till med!) ?
    Jag måste dock erkänna att jag också blivit glodd på end el, men sedan så glor jag ju faktiskt tillbaka så det går nog jämnt ut på den punkten 🙂

  • Svara
    Sara
    14 juli, 2017 at 08:16

    Jag kanske är den enda som faktiskt aldrig blivit utsatt för det här. Vilket känns skönt då jag säkert blivit alldeles för paff för att säga något.
    Vet inte om det är för att jag bor i en liten stad där folk inte är så utåt eller vad man ska säga.
    Jag blir så irriterad över det här, att folk inte förstår sig på att man inte ska hålla på såhär är fan sinnes.
    Tycker att du är så sjukt grym!

  • Lämna en kommentar