Träning

De 5 enklaste träningsreglerna du någonsin behöver höra

Tycker du träning verkar krångligt? Här hittar du allt du behöver veta i fem ynka punkter.

För många känns träning som något jobbigt och komplicerat, och därför är det många som blir avskräckta. De här träningsreglerna kommer förmodligen inte göra dig till någon världsmästare i styrkelyft eller någon fitnessgren, men det är faktiskt det enda du behöver veta om träning. Sedan är det bara att sätta igång på egen hand.

1. Ibland måste du ta i

Att hålla kroppen och knoppen hyfsat hälsosam är egentligen rätt enkelt, allt du behöver göra är att ibland få upp pulsen så högt att du inte kan föra en normal konversation samtidigt och då och då anstränga musklerna mer än vad som känns bekvämt.

Hur du gör det spelar faktiskt ingen roll, och inte heller om du gör det på en och samma gång eller på separata pass. Det viktigaste är att det sker regelbundet, gärna några gånger i veckan. Och kom ihåg att det inte behöver vara stenhård träning, du ska helst inte kräkas efteråt. Bara du lämnar din komfortzon en liten stund liksom.

2. Du är inte så himla unik

Det här säger jag inte för att vara taskig, utan för att du ska slippa uppfinna hjulet ännu en gång. Alla reagerar visserligen inte likadant på samma typ av träning, men våra kroppar är ändå ungefär likadana och fungerar på samma sätt. Om många har fått bra resultat av ett träningsprogram är alltså chanserna stora för att det kommer funka även för dig.

Visst hade det bästa varit om ditt program bestod av övningar som är anpassade efter just dina mål och din erfarenhetsnivå, men alla har varken råd eller lust att anställa en PT. En enkel googling på “träningsprogram styrka” kommer förmodligen ge dig helt okej resultat – betydligt bättre än om du hade struntat i det helt. (Obs jag tar inte ansvar om du googlar fram något jättekonstigt program)

3. Du behöver vila

Fitnessfolk gillar att tagga sina bilder med #aldrigvila, men det är en riktigt dålig strategi. Du behöver faktiskt vila ibland för att ge kroppen en chans att återhämta sig. Visst, har du ett välplanerat träningsprogram kan du förmodligen komma undan med att vila max en gång i veckan – men de flesta av oss behöver minst en vilodag.

Det är inte minst viktigt för psyket, och för att det inte ska kännas astråkigt att gå och träna varenda dag. Dina vilodagar kan bestå av lugna promenader, enklare rörlighetsträning eller gött soffhäng och en bra film. Välj själv.

4. Det behövs inga kosttillskott

Har du brist på något ämne eller svårt att få i dig tillräcklig mängd av något särskilt bör du givetvis kompensera för det med kosttillskott. Men när det kommer till träningsrelaterade kosttillskott finns det faktiskt inga du behöver – trots att det kan verka så bland de stora fitnessprofilerna.

Många tillskott har ett syfte – proteinpulver kan smaka gott och genom att höja proteinintaget kan du faktiskt få bättre resultat av träningen. På samma sätt kan en PWO-mix vara motivationshöjande och framför allt uppiggande inför ett träningspass. Men du behöver inget av det, så om du tycker att alla tillskott är förvirrande kan du bara skippa det.

5. Situps bränner inte fett

Så här är det: PUNKTFÖRBRÄNNING FUNGERAR INTE. Du kommer inte bli av med en enda millimeter magfett genom att göra massa situps. Och faktum är att träning generellt är en rätt dålig metod för viktnedgång, vilket jag har skrivit mer om här.

Hur stor fettmassa du har på kroppen bör du med fördel reglera genom kosten du äter – se istället träning som ett verktyg för att hålla dig frisk och stark.


Du kanske också gillar

2 Kommentarer

  • Svara
    Moa
    8 augusti, 2017 at 20:31

    Jag blir alltid lite förvirrand ang detta med att man inte kan punktförbränna. Tex vet jag att under mina år när jag jobbade som smed blev min högra arm mycket mer muskulös och “snyggare” än den vänstra eftersom jag höll den tunga hammaren i höger hand flera timmar per dag.

    Man skulle väk kunna säga att genom att repetera träning på ett visst parti av kroppen kan man förändra utseendet på just det partiet.

    En vän till mig är bestt av sina magmuskler och hon tränar enbart mage varje morgon och resten av kroppen “normalt” och hon har en fett snygg mage som just den ser mer vältränad ut än resten av henne. Men det kanske är en annan sak än det du pratar om?

    • Sara Dahlström
      Svara
      Sara Dahlström
      9 augusti, 2017 at 08:55

      Ja, alltså att bygga muskler på ett särskilt ställe går självklart. Och bygger du muskler på en kroppsdel kommer den förmodligen se mer väldefinierad ut. Däremot kommer inte mängden fett minska där.

    Lämna en kommentar