Träning

Konditionsträning för dig som hatar konditionsträning och att göra mer än 5 reps

(Alldeles för lång rubrik men jag orkade inte riktigt anstränga mig för det är fredag och så).

Det har faktiskt efterfrågats fler konditionspass för oss som hatar konditionsträning, så jag tänkte att det var dags nu! Passet består av en övning, och allt du behöver är en kettlebell. Men jag kan lova att du kommer få upp flåset rejält på kort tid, samtidigt som i princip hela kroppen tränas. Själva upplägget passar perfekt för er som, precis som mig, tycker det är sjukt tråkigt att göra många repetitioner. Du lurar liksom hjärnan till att tro att du gör max fem reps, när du egentligen gör en hel del.

Övningen

Övningen är snatch. Eller borde jag skriva ryck? Av någon anledning använder jag det engelska ordet snatch när jag skriver om kettlebells men ryck när det handlar om skivstångsvarianten. Nåja. Det är en riktigt kul övning, men extremt svår att förklara. Därför skippar jag instruktionerna och visar istället en liten härlig film där jag gör övningen i slow motion.

Det kan vara en bra idé att lära sig kettlebellswingar innan du gör snatchar eftersom du använder dig av samma explosiva höftrörelse för att få kraft. Börja med en riktigt lätt vikt, och sluta om det gör ont. Det var typ det. Så här ser övningen ut:

Passet

Och så till själva passet, som du gör såhär:
1. Gör fem snatchar med vänster hand (eller höger om du är vänsterhänt, det vill säga börja med den du är svagast med).
2. Svinga direkt över kettlebellen på ett lite elegant sätt till höger hand (eller ja, den andra helt enkelt) och gör fem stycken där med.
3. Utan att sätta ner kettlebellen repeterar du, fast nu gör du bara tre repetitioner per hand.
4. Nej, inte heller nu får du sätta ner den! Du ska göra en repetition till per hand. Det kanske låter mesigt, men du kommer förmodligen vara trött sedan alla snatcharna du har gjort innan.
5. Nu kan du pusta ut någon minut innan du repeterar tre till fem gånger.

Om det här av någon anledning inte var tillräckligt tydligt så kan ni se en mycket pedagogisk video där jag gör det här under. Om ni tycker att jag gör det långsamt och med dålig teknik så kan vi skylla på att det är från sista varvet. Fast egentligen brydde jag mig nog inte så mycket.


Du kanske också gillar

2 Kommentarer

  • Svara
    Anna Malmsten
    1 september, 2017 at 17:35

    Hej! Det är första gången jag besöker din blogg. Jag. Fastnade och har läst rätt många inlägg nu. Det var uppfriskande, må jag säga. Jag blir jätteglad och börjar tänka på nya sätt. Tack för det! Grattis till chefredaktörsskapet!

  • Svara
    Hanna
    2 september, 2017 at 21:37

    Vilket bra tips på övning!

  • Lämna en kommentar