Träning

Det finns mer än “lunges” och “squats”

Det är dags att byta ut rumptrenden mot stark-i-hela-kroppen-trenden.

Om du går in på ett kommersiellt gym är det stor chans att du kommer se att typ åtta av tio kvinnor gör utfall, knäböj, höftlyft eller någon annan rumpövning (om ni undrar så är det “lunges”, “squats” och “hip thrusts” – men det finns alltså svenska namn så ni kan börja använda dem). Jag överdriver inte, jag har räknat själv.

Det är givetvis bättre än för några år sedan när de flesta kvinnorna höll sig till konditionsmaskinerna eller bara gick på gruppträningspass. Men jag måste bara berätta en sak, för det verkar vara få som vet om det: DET FINNS FLER MUSKLER ÄN RUMPMUSKLERNA.

Jag förstår att det just nu är inne med en stor rumpa, och jag ser hellre den trenden än att alla bara vill vara smala. Men jag känner att besattheten vid rumpmusklerna (eller “glutes”) har gått för långt när jag ser kvinnor på insta som skryter om hur ofta de tränar just rumpan. Jag stötte alltså bokstavligt talat på det idag.

Muskulära obalanser

Eller när jag ser någon komma in på gymmet, göra minst 20 set för rumpan, 2 set för magen och sedan lämna. Varje dag. Visst, den här personen kanske verkligen är sjukt stark i resten av kroppen och bara behöver komma ikapp med rumpmusklerna men jag tvivlar på det.

Jag vet, jag låter jävligt raljant här. Och varför bryr jag mig ens om vad andra gör, kan jag inte fokusera på min egen träning? Nä. Att lägga allt fokus på en enskild muskelgrupp kan leda till muskulära obalanser som bland annat gör att du får dålig hållning, smärta i ländryggen och mycket mer.

Känslan av att vara stark – i hela kroppen

Men framför allt så går ni som bara tränar rumpan miste om den största fördelen med styrketräning – känslan av att vara stark. Alltså riktigt stark i hela kroppen. För vetskapen om att man kan marklyfta lika mycket som den där snubben eller välta ett däck om det skulle behövas är jäkligt mäktig.

Det kanske inte ger dig lika många likes på instagram som när du visar upp din välformade rumpa, men den kommer troligtvis ge dig ett bättre självförtroende och göra att du känner dig nöjd med dig själv. För vi kan inte komma ifrån det faktum att den här rumpbesattheten är högst ytlig.

Passa in i idealet

Visst, det kanske finns någon udda människa som verkligen älskar att göra 100 utfall om dagen men för de flesta handlar det snarare om att passa in i idealet. Och det är inte så att det är något fel med att träna för utseendets skull, men jag tror att de flesta kommer få mer nytta och glädje av träningen om de slutar fokusera så mycket på utseendet.

Så mitt tips är att avvara åtminstone två av veckans fem rumppass till att träna bröstmusklerna, biceps, triceps, ryggen och alla andra delar av kroppen som också behöver belastas för att hållas hälsosamma och skadefria. Och om du tränar rumpan varje dag finns det en risk att den blir övertränad, vilket betyder att du inte får resultaten du vill ha. Att låta den vila några dagar i veckan kanske till och med kan vara positivt.

Inte bara kvinnor

Observera att det här inte ska ses som något kritik mot kvinnor överlag. Jag får ibland höra att jag inte alls är feministisk när jag klagar på vad andra kvinnor gör. Men det måste vara okej att komma med kritik mot både män och kvinnor. Jag vill inte kalla mig själv feminist om det bara ska handla om ryggdunkande.

Och framför allt så är det inte bara kvinnor som har en tendens att enbart fokusera på en kroppsdel, jag skulle kunna ägna tio blogginlägg åt män och deras besatthet vid bicepscurls.


Du kanske också gillar

3 Kommentarer

  • Svara
    Sofia Karlsson
    7 september, 2017 at 02:39

    Jag har tränat på gym i över 10 år och håller med dig om att det är kul med ökningen av kvinnor på gymmet men herregud träna något mer än rumpan 🙂 och sedan blir en ju lite frågande till varför rumpan ska tränas så mycket, visas så mycket på bilder till höger och vänster på sociala medier. Känner iaf själv att jag är måttligt intresserad av kvinnliga nakna bakdelar som tvistas i mitt flöde (trots att jag har blockerat massa av dessa profiler för att slippa se dem) …

  • Svara
    Martina
    7 september, 2017 at 20:31

    Och som du säger. Hållningen när det ska putas med alla rumpor är inte bra! Väldigt svankryggiga (korta ryggmuskler, långa magmuskler) och så alla dysfunktioner som kommer med felaktig hållning. Men det är ju viktigt att vara knullbar ?

  • Svara
    Sara
    8 september, 2017 at 10:18

    När jag började gymma för ca 1,5 år sen var det för jag ville bli pigg. Nu är mitt mål att bli så stark som jag kan. Har aldrig varit inne på fokus rumpa, mage eller lår.
    Jag kan förundras över hur visa tjejer kommer in med sminkade ansikten och ser exakt likadana ut när dom är klara. Menar nu inte på något sätt att låta elak. Utan den känslan jag får är mer att dom inte vågar ta i, att dom inte vågar göra vissa övningar osv. Vet en tjej på mitt gym som bar kör magövningar, iallafall varje gång vi varit där samtidigt, och jag blir lite rädd att hon har sån fokus på just magen och situps osv.
    Men ja, jag älskar knäböj och utfall men det är bara två av många fantastiska övningar
    Man kan göra!

  • Lämna en kommentar