Träning

5 saker du behöver veta när du börjar träna på gym

Ska du börja träna på gym? Här är allt du behöver veta!

1. Du har rätt att vara där

Känner du dig i vägen på gymmet? Det gör många nybörjare. Men om du har ett medlemskap där så har du precis lika stor rätt att vara där som vem som helst – och det inkluderar även delarna som vanligtvis ockuperas av biffiga snubbar.

2. Du behöver inte förändra dig

Jag har hört många säga att de ska börja träna på gym – så fort de har gått ner i vikt/börjat äta nyttigt/förändrat hela sig själva. För det första blir det i 99 procent av fallen aldrig av, och för det andra är det viktigt att du vet att du inte behöver se ut eller vara på ett särskilt sätt för att träna på gym.

Börja träna precis som du är just nu så är chanserna stora att du snart kommer vilja förändra din livsstil. Och om inte så är det okej, du har i alla fall tagit ett steg i rätt riktning genom att börja träna.

3. Träning behöver inte vara astråkigt

Tränar du inför en tävling eller ett specifikt mål så kan du ibland behöva träna något du inte tycker är särskilt roligt. Men om du bara vill bli hälsosammare finns det ingen anledning att träna något du avskyr, för träning är tillräckligt jobbigt ändå.

Gillar du inte att träna med hantlar så kan du träna i maskinerna, gillar du inte heller det så är det okej att bara träna med kroppsvikten. Skulle det visa sig att du inte gillar att träna på gymmet över huvud taget är det bara att skita i det. Du kommer få minst lika bra hälsoeffekter av att gå på gruppträning, klättra, dansa balett eller något helt annat. Det enda som spelar någon roll är att du gör något.

4. Sluta om det gör ont

Många är rädda för att de ska skada sig om de börjar träna styrketräning utan en jättedyr PT vid sidan. Det stämmer inte. Så länge du är frisk och relativt oskadad finns det två saker du behöver tänka på: var ingen idiot och sluta om det gör ont. Skaderisken är extremt liten om du börjar med lätta vikter och lyssnar på kroppen.

5. Inse att du inte behöver veta mer

Förutom det här så behöver du bara veta att du inte behöver veta något mer. Om du tror att du måste veta hur du ska äta för att maximera muskelproteinsyntesen, vilken periodisering som är bäst, vilka övningar som aktiverar triceps långa huvud bäst och så vidare så kommer det kännas onödigt krångligt.

Börja träna NU, och nörda gärna in dig mer i efterhand. Bara det inte slutar med att du sitter och läser fakta om träning i ett halvår innan du börjar träna, eftersom du tror att du måste vara expert.


Du kanske också gillar

3 Kommentarer

  • Svara
    Sandra
    10 september, 2017 at 17:07

    Bra skrivet! Helt rätt! Speciellt nummer 1 kan kännas som det absolut största hindret. Numera när jag är en sån där person som “hör hemma” på gymmet, försöker jag vara extra snäll mot de personer som kommer och verkar vara nybörjare.
    Vi vill ju alla samma sak typ, varför inte vara bra, snälla människor?
    Jag älskar din stil, hela “gör din grej, skit i andra, gör det för din egen skull”. Fortsätt så!

  • Svara
    Emelie
    11 september, 2017 at 14:02

    Bra som alltid Sara! Tänkte bara på det där att sluta när det gör ont, alltså det gör ju ont i musklerna på ett sätt när man styrketränar, om man får mjölksyra och annat, tror många är rädda att ta i för att de slutar när de gör ont på det sättet som är ofarligt. Men kanske kan vara svårt att skilja på ofarligt ont och ont som signalerar att nåt är galet när man inte tränar och vet hur det känns i kroppen

    Kram

  • Svara
    Hanna
    11 september, 2017 at 20:58

    Mycket bra tips! Jag har så svårt att se mig själv på ett gym och att träna i maskiner. Jag är en använda-min-kroppsvikt-i-övningarna-person. Ska jag vara på gym så vill jag vara det i rollen som instruktör: leda pilatespass och gå på pilatespass som utvecklar min egen träning. 😀 Men det är ju det som är så bra att det finns liksom inga måsten. Man måste inte tycka om samma saker utan alla kan hitta sin grej. Det gäller bara att våga prova.

  • Lämna en kommentar