Träning

Till teknikfascisterna på gymmet

Du kommer inte dö bara för att din rygg inte är spikrak i varje marklyft.

Ju fler följare jag får, desto färre träningsvideos lägger jag upp. Det är lite sorgligt, men problemet är att jag inte orkar med alla kommentarer om min teknik. För ofta lyfter jag faktiskt inte med en helt perfekt teknik. Gör jag knäböj kan det hända att knäna går in lite mot varandra, och det är till och med okej om jag kutar pyttelite med ryggen när jag gör mitt sista marklyftsset.

Jag har tränat tillräckligt mycket för att förstå vad som fungerar för mig och vad min kropp klarar och mår bra av. Och det är inte så att jag aldrig kontrollerar min teknik. Gör jag fem set av en övning kommer förmodligen tre av dem vara perfekta.

Men jag ser dem snarare som en transportsträcka till de tyngre lyften, då jag tillåter mig själv att kompromissa lite med tekniken. Hade jag inte fått göra de två icke-perfekta seten hade jag nog inte tagit mig till gymmet över huvud taget eftersom jag helt enkelt hade tyckt att det var sjukt tråkigt.

Inte så komplicerat

Och de flesta som faktiskt kan något om att lyfta vikter vet att jorden inte går under för det. De som kommenterar min teknik är aldrig mer erfarna eller kunniga än mig. Det är snarare oftast personer som rätt nyligen har börjat med styrketräning och kanske precis har lärt sig grunderna i baslyften.

Men de har ännu inte förstått att vi alla inte behöver träna precis likadant, utan att det går utmärkt att variera övningarna beroende på hur din kropp ser ut, vad du har för mål och vilka som är dina svagheter. De har inte heller insett att träning inte är så jävla komplicerat.

Kommer inte dö

Nu är det inte så att jag uppmuntrar någon till att medvetet träna med dålig teknik. Speciellt nybörjare bör absolut fokusera på att bygga en god teknisk grund. Men det är viktigt att veta att du inte kommer dö för att du vid något enstaka lyft inte har en spikrak rygg.

Så länge du inte gör det med idiottunga vikter och struntar helt i kroppens smärtsignaler så är jag rätt säker på att du inte kommer skada dig. Tvärtom ökar förmodligen skaderisken om du sitter hemma i soffan för att du inte vågar lyfta vikter på grund av rädslan att göra något fel.

Huvudbudskapet

Så, huvudbudskapet med det här inlägget? Din träning behöver inte vara perfekt hela tiden! Du kanske faktiskt upptäcker hur underbart det kan vara att träna om du vågar släppa lite på tekniken. Och sluta kommentera hur andra lyfter om du inte har fått frågan, det är bara tråkigt.

Och innan någon kommenterar: detta gäller givetvis bara dig som är relativt skadefri och frisk. Jag kan givetvis inte ta hänsyn till alla potentiella sjukdomar och skador när jag skriver.

P.s: Om det inte är uppenbart så står jag medvetet och lutar med ryggen på bilden. Det hade jag aldrig gjort om jag inte var säker på att min rygg klarade det.


Du kanske också gillar

2 Kommentarer

  • Svara
    TÄVLING: Vinn inspirationshelg och hotellövernattning – för 6000 kronor | Hälsa & Fitness
    3 oktober, 2017 at 10:09

    […] Sara Dahlström är numera chefredaktör på Hälsa & Fitness och högaktuell med bloggen Fitnessfeministen, där hon kämpar mot det kvinnliga kroppsidealet och för ångestfri träning. Den 17-18 november […]

  • Svara
    F
    3 oktober, 2017 at 10:18

    Tack för det här inlägget! ?

  • Lämna en kommentar