Träning

Komplett träningspass med 3 övningar

Ett pass som tränar alla kroppens muskler och flåset – trots att det bara består av tre övningar.

Som ni kanske vet så gillar jag att träna, men ibland vill även jag få träningen avklarad snabbt. Jag vet att jag inte är ensam om det, så jag tänkte dela med mig av ett perfekt pass för dessa tillfällen. Passet består av endast tre övningar, som alla tränar nästan hela kroppen samtidigt som du kommer få upp pulsen rejält.

Resultatet? Ett grymt effektivt pass som tar kort tid att göra – och om jag får vara lite subjektiv så är det faktiskt rätt kul också. Jag är kass på att förklara övningar, men jag kommer göra mitt bästa och dessutom får ni några hyfsat pedagogiska videos att kolla på.

Instruktionerna är kanske lite flummiga, men det är för att du ska kunna anpassa det efter din erfarenhet och dina mål. Jag skriver till exempel inte hur många set eller reps du ska göra, utan ger bara en ungefärlig siffra så att du kan bestämma själv vad som passar dig bäst.

Övning 1: Gång
Tränar mage, benmuskler, kondition och mycket mer beroende på vilken variant du gör.

Den här delen går ut på att du går med vikter eftersom det är ett så fantastiskt effektivt sätt att träna hela kroppen på. Du kan dock välja själv hur du gör det. Till exempel kan du helt enkel plocka upp en tung hantel i varje hand och gå så långt du klarar, för att sedan repetera några gånger till. Eller så gör du den här kombinationen, som ger bra träning för hela kroppen och konditionen på ett kul och varierat sätt:

1. Börja med att placera en lätt och en tung kettlebell på ena sidan och en medeltung kettlebell på den andra. Distansen väljer du själv – även här kan det vara allt mellan 5 och 20 meter beroende på hur tunga vikter du har.
2. Lyft den lättaste kettlebellen på rak arm över huvudet med vänster arm. Gå så snabbt du kan till den andra sidan.
3. Plocka upp den medeltunga kettlebellen med höger arm till en rackposition, så att den vilar mellan underarmen och överarmen. Gå tillbaka till sidan där du startade.
4. Lyft den tyngsta kettlebellen i vänster hand och gå tillbaka.
5. Repetera allt igen, men den här gången med motsatt hand. Efter att du har gjort det kanske det räcker, eftersom det är en extremt jobbig kombination som tar rätt lång tid att göra. Men om du känner för det kan du vila en stund innan du repeterar en eller två gånger till.

Övning 2: Repdrag
Tränar biceps, triceps, rygg och en hel del flås.

1. Knyt fast ett rep i en släde, ett däck eller vad du har tillgång till. Själv har jag bundit ihop några viktpåsar (heter förmodligen inte så men vet inte vad man kallar det).
2. Ta tag i änden av repet och gå så långt bak som du tycker känns rimligt. Det kan vara allt från 5 till 20 meter bort, det beror helt på hur tung vikt du använder.
3. Ställ dig stabilt med fötterna i marken och se till att repet är sträckt. Dra vikten mot dig genom att växelvis placera ena armen framför den andra.
4. Pusta ut så länge som du behöver innan du går tillbaka till den andra sidan och repeterar typ 3 till 5 gånger.

Övning 3: Turkish Get-Up
Tränar benmuskler, mage, axlar och i den här varianten även bröst.

1. Lägg dig på rygg med en kettlebell i vänster hand och höger hand i golvet. Böj på vänster ben och placera foten i golvet.
2. Pressa kettlebellen rakt upp mot taket tre gånger – i vanliga fall gör du bara detta en gång, men eftersom jag lovade er ett träningspass som tränar hela kroppen så behöver vi få in lite bröstträning också.
3. Sätt dig upp genom att ta stöd av armen du har i marken.
4. Lyft och sträck ut höfterna (något som jag glömmer att göra ordentligt i videon, och resultatet av det ser ni i slutet av den).
5. Böj på det raka benet och placera knät under kroppen.
6. Sträck på överkroppen så att du hamnar i en väldigt djup utfallsposition.
7. Res dig upp genom att placera den bakre foten bredvid den främre och repetera baklänges för att avsluta liggande.
8. Repetera på den andra sidan. När du har gjort det gör du ett eller två varv till med båda sidorna innan du vilar så länge som behövs och repeterar två till tre gånger till.


Du kanske också gillar

1 Comments

  • Svara
    Clara
    12 november, 2017 at 19:32

    Kul tips! Har aldrig kört någon av dem så får givetvis testa 😊

  • Lämna en kommentar