Kroppspositivitet

Så håller du dig kroppspositiv mitt i all nyårshets

Så håller du dig lugn och kroppspositiv efter nyår när alla pratar dieter och tidningsrubrikerna nästan skriker åt dig att gå ner i vikt.

Jag har generellt ett rätt bra förhållande till min kropp. Jag går inte runt och tänker alls lika mycket på hur den ser ut och hur jag vill förändra den som jag gjorde för bara några år sedan, utan fokuserar desto mer på vad den faktiskt klarar av och är bra på. Det betyder dock inte att jag alltid går runt och är kroppspositivismen personifierad. Faktum är att jag tycker det är extra kämpigt att vara kroppspositiv just nu.

För vid den här tiden på året händer samma sak som precis innan sommaren – folk börjar diskutera alla livsmedlen de ska undvika och hur mycket kalorier de har förbränt, tidningsrubrikerna skriker åt mig att jag borde gå ner i vikt och allt är generellt extremt utseendefixerat. Under den här perioden handlar det dock inte om att komma i form inför beachen, utan om att folk fortfarande är taggade på att uppfylla sina viktfixerade nyårslöften.

Nu är det inte så att jag har några problem med nyårslöften, är du taggad på någon slags nystart kan det vara ett jättebra sätt att åstadkomma en förändring på. Och jag vet att en del där ute tror att jag sitter här med högsta önskan om att alla ska bli tjocka, men jag har inte ens något emot att du har nyårslöfte att gå ner i vikt om du känner att det är något du vill och behöver. Problemet är att viktfixeringen finns överallt vid den här tiden, och det är så lätt att den smittar.

Lätt att smitta
Så när jag sitter där på bussen och någon pratar om sin nya raw food-vegan-paleo-diet kan till och med jag känna ett sting av dåligt samvete över att jag nyss åt en vanlig hederlig lunch med kött och potatis. Och när personerna bredvid mig på gymmet jämför hur många kalorier de har förbränt kan jag bli sugen på att ställa mig där på crosstrainern även om jag avskyr det så mycket.

För även om jag i vanliga fall inte hade brytt mig om detta så är påverkas jag av att vikthetsen är ständigt närvarande. Det får mig att ifrågasätta mig själv, min kropp och mina val. Och jag är rätt säker på att jag inte är ensam. Därför tänkte jag dela med mig av mina tre bästa tips på vad jag gör för att behålla mig lugn och kroppspositiv i dessa tider.

1. Gör inga större förändringar
Det är inte så att jag tycker att jag är helt perfekt och inte vill ändra något med mig själv. Jag skulle till exempel vilja äta mer vegetariskt och laga mer mat hemma, men jag väljer att inte ha det som nyårslöfte utan att försöka börja lite gradvis med det en bit in på året.

För att göra någon förändring, speciellt i kosten, samtidigt som alla pratar om viktnedgång och dieter är för riskabelt. Jag vet av erfarenhet att det är stor risk att det slutar med att jag sitter där och visserligen äter mer grönt och hemlagat, men av helt fel anledningar – för att gå ner i vikt.

2. Tränar det jag är bra på
I perioder då jag tvivlar på mig själv och min kropp är det extra viktigt att jag regelbundet påminner mig om allt som min kropp är bra på. Den närmsta tiden kommer jag därför lägga större krut på de tunga lyften som jag är bra på och mindre på de där halvtråkiga mesövningarna som jag gör för att eventuellt någon gång bli en gnutta starkare.

3. Rensar på sociala medier
Det här är en stående punkt i den här typen av listor för mig, men jag tycker att den förtjänar att upprepas. Kanske har du börjat följa personer under vintern för att få lite träningspepp, men som nu efter nyår bara lägger upp bilder på torsk och ris i 1000 matlådor? AVFÖLJ! Jag vet att filterbubbla oftast används som något negativt, men ibland kan det faktiskt vara rätt skönt att befinna sig i en.

P.s! Innan du skriver något elakt om det faktum att jag inte aktivt försöker gå ner i vikt kan du läsa något jag har skrivit om det innan. Exempelvis här.


Du kanske också gillar

4 Kommentarer

  • Svara
    Therese
    9 januari, 2018 at 18:58

    Alla har vi egna mål. Olika och lika . Det som är viktigt för dig är inte det för mig. Tycker som du att alla måste få vara den dom är. Vikthetsen och “bantande kan vara mer skadligt än nyttigt”
    Men att sätta fokus på sitt egna välbefinnande 🙂

  • Svara
    Annie
    10 januari, 2018 at 07:06

    Jag ser definitivt till att befinna mig i en bubbla. Följer inga träningskonton förutom ditt och Brita Zacharis och Yogagirl. Följer heller inga smala kändisar som fokuserar mycket på utseende och vikt utan istället kvinnor som får mig att må bra. På jobbet när folk börjar prata vikt så zoomar jag ut och struntar i att delta i samtalet om jag inte alltid orkar ta striden och förklara hur dåligt det är att vikthetsa.

  • Svara
    Anna-Maria
    12 januari, 2018 at 09:28

    Det man ska fokusera på tycker jag är att man ska må bra. Det är ju det som är viktigast, att man mår bra. Om man fokuserar på att träna för att bli stark/frisk/hälsosam/få ett bättre liv tror jag att det är mer hållbart i längden än att man i panik i januari börjar hetsträna och banta för att man ska gå ner i vikt. Då håller det i några veckor möjligtvis och leder bara till stress och frustration under tiden. För att sedan kännas som ett misslyckande när det inte håller i längden. Framförallt är det nog inte nyttigt att jämföra sig med andra, oavsett vad det handlar om. Bättre att försöka utvecklas själv istället. 🙂

  • Lämna en kommentar