Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Mot tyngre lyft

Mot lättare lyft

Det kanske låter motsägelsefullt eftersom jag nyligen hyllade tunga vikter i 8 anledningar till att lyfta tungt, men nu är det dags för mig att lyfta lättare. Den här sommaren har jag nämligen inte följt något program utan tränat det jag känner för. Jag älskar att lyfta tungt – allra helst en repetition och nära mitt max – så det har jag gjort. Men nu börjar tävlingssäsongen närma sig så nu är planen att jag ska ta träningen på större allvar. För min del betyder det högre frekvens, lättare vikter och fler set.

Genom att lyfta lättare vikter kommer jag förhoppningsvis bättra på tekniken, samtidigt som jag kan göra fler set och träna oftare utan att skada mig. Jag kommer träna knäböj fem gånger i veckan, bänkpress fem gånger i veckan och marklyft tre gånger i veckan. Varje vecka kommer volymen sänkas samtidigt som vikterna ökar. Den här veckan gjorde jag till exempel 5×5 med 85 kilo i knäböj, nästa vecka blir det 4×5 med 90 kilo. På så sätt hoppas jag att jag kommer vara på topp när det är dags för tävling om nio veckor.

Men träningen ska trots allt vara kul, så efter att jag hade gjort 8×2 med 95 kilo idag så höjde jag vikten till 100 kilo och gjorde så många repetitioner jag kunde. Jag lyckades få till sju repetitioner som ni ser här under.

http://https://youtu.be/NAMZEulqxgs

Annons
[adl-post-slider id='33828']

1 kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.