Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Mot tyngre lyft

Bänkpress med eller utan brygga

Har ni någon gång varit på ett gym och sett någon köra bänkpress med jättemycket svank? Har ni då tänkt att hen kommer bryta ryggen och inte har någon aning om hur man ska bänkar? Då har ni antagligen fel. Det är så vi styrkelyftare gör.

För er som aldrig har stött på bänkpress med brygga så har jag spelat in två mycket pedagogiska filmer. Kanske ska tillägga att jag inte är ett perfekt exempel, jag bryggar nämligen för mycket med svanken och för lite med bröstryggen. Se det bara som en demonstration i hur det kan se ut. På den första filmen gör jag den varianten av bänkpress som man oftast ser på gym, det vill säga utan brygga.

På den här filmen bänkar jag som jag brukar – med en ganska rejäl brygga. För att komma in i den här positionen drar jag bak och ihop mina skulderblad, jag försöker placera min rumpa så långt upp på bänken jag kan och jag lägger nästan all vikt på mina ben.

Så varför gör jag såhär? Det finns tre huvudsakliga anledningar till att i princip alla som tävlar kör med brygga.

1. Lyftvägen blir mycket kortare. Den här anledningen är ganska uppenbar, kolla bara hur långt jag behöver pressa stången på den första filmen jämfört med den andra.

2. Du kan använda benen mer. Den här anledningen är nog inte lika uppenbar som den första, men när man bryggar på det här sättet får man mycket mer kraft från benen. Efter ett bänkpass kan mina ben vara helt slut för att jag har använt de så mycket när jag trycker ifrån.

3. Det är skonsammare. Okej, det här går kanske ganska att diskutera. Det ser farligt ut att brygga upp på det här sättet, men för många är det säkrare eftersom det blir mindre belastning på axlarna och skuldrorna. Personligen hade jag aldrig klarat att bänka fem gånger i veckan om jag inte hade tränat med brygga.

Jag menar dock inte att jag tycker att alla ni ska dra till gymmet och börja bänka med en rejäl brygga. Vi styrkelyftare gör det för att kunna bänkpressa så mycket vikt som möjligt, men det är inte optimalt om man till exempel är ute efter att bygga muskler. Det här är helt enkel en förklaring till varför vissa ser ut som exorcisten när de bänkar.

 

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.