Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Mot tyngre lyft

Tyngre konditionsträning

Jag kan träna styrka två gånger om dagen utan problem, men när det kommer till konditionsträning är jag värdelös. Jag skyller på att jag behöver lägga all energi på styrketräningen och att jag inte hinner med konditionsträning, men det är ju fel egentligen. Alla behöver träna kondition för hälsans skull.

Vilken tur att det ibland sker ofrivilligt då. Jag sov nämligen mig igenom dagens planerade morgonpass, och var därför tvungen att hinna med all dagens träning på lunchen. Resultat blev en väldigt tung typ av cirkelträning som ni ser här under – 5 varv av 5 knäböj med 90 kilo, 5 bänkpress med 50 kilo och 5 marklyft med 90 kilo – utan någon direkt vila förutom tiden det tog att ta av och på skor, ta på magnesium och så vidare.

Förutom styrketräning fick jag upp pulsen rejält! Alla de här övningarna involverar hela kroppen så det blir ett hyfsat konditionspass också. Jag hoppas att ni förstår att jag inte menar att ni borde gå till gymmet, slänga på 90 kilo på stången och köra cirkelträning. Men cirkelträning behöver inte bestå av 20 burpees, 20 utfall och 20 thrusters (även om det såklart är fruktansvärt jobbigt). Du kommer långt med gamla hederliga basövningar med hyfsat tung vikt.

 

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.