BLOGGMENY
Mot tyngre lyft

Följa program eller träna fritt

Just nu följer jag ett väldigt strikt träningsprogram. På mitt schema står det exakt hur många set och re-legitimation jag ska göra och med hur tung vikt. Jag gör det av en enda anledning – jag vill placera mig bra på tävlingarna i höst. Men om jag inte hade haft ett så tydligt mål hade jag aldrig följt ett så strikt program.

Jag tycker att färdiga program förstör lite av glädjen med träning. Jag älskar att träna och vill inte att det ska vara ett tråkigt måste som jag bara betar av för att kunna gå hem. Under en lång tid bestämde jag bara vilken muskel jag skulle träna, sedan gick jag till gymmet och gjorde den övningen jag var sugen på. Jag gjorde så många repetitioner jag ville och byggde upp till ett set som kändes lagom tungt men med bra teknik. Den helt oplanerade tekniken funkade faktiskt länge, men efter ett tag behövde jag tydlig periodisering och progression för att ta mig vidare.

Men jag har fortfarande kvar det tänket när det gäller konditionsträning och den så kallade “byggarträningen”, det vill säga den styrketräningen som inte är knäböj, bänkpress eller marklyft. Jag har till exempel bestämt att jag ska få upp pulsen nära max minst två gånger i veckan, och det kan jag göra genom att swinga en kettlebell, välta däck, hoppa på stället eller någonting annat jag känner för just då. Med byggarträningen tänker jag på ett liknande sätt, det vill säga att jag ska bli riktigt trött i alla muskler minst en gång i veckan.

Träningen blir kanske inte helt optimal, men den roligare och mer lekfull, precis som den ska vara.

image

Annons

Lämna en kommentar