Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Mot tyngre lyft

Perspektiv på träningen

Måste börja med att tacka för alla fina kommentarer jag har fått på efter mitt inlägg, det är tydligt att hälso- och fitnessvärlden behöver mer än bikini och posering.

Nu till något annat som jag insåg när jag tränade marklyft på dagens lunchträning. Jag försökte göra tio repetitioner med 100 kg, men klarade inte den sista repetitionen. Då blev jag sur på mig själv eftersom jag ju bara var EN ynka repetition ifrån.

En stund senare kollade jag igenom mina bilder på Instagram, jag vet inte själv varför. Då insåg jag att jag för bara två år sedan kämpade för att lyfta 100 kg en enda gång, och då kändes de där nio repetitionerna ganska bra. Och vi behöver nog göra så ibland – kolla tillbaka på oss själva och få perspektiv på vår träning (och allt annat i livet). Speciellt viktigt är det nog om man ofta tränar och umgås med andra personer som tränar mycket, då är det lätt att fastna i en bubbla där det känns som att de flesta kan marklyfta 200 kg.

Men det är svårt ibland, och det är till exempel därför jag egentligen inte vill skriva om det som hände igår. Jag klarade nämligen två dips med godkänt djup – ja, TVÅ ynka dips. Och jag tycker att det är lite pinsamt att jag är stolt över det när andra som är helt otränade klarar mer än så. Men vi har alla olika förutsättningar, det är till exempel svårare för någon som inte är lätt som en fjäder att trycka upp sig själv. Jag har dessutom haft problem med axlarna och inte kunnat träna på dips alls. Därför borde jag vara nöjd över mina två dips, men jag har tyvärr svårt att vara det när alla fitnessbrudarna klarar av tio utan problem.

Som ni märker är jag bättre på att lyfta tunga vikter än att lyfta mig själv, så här får ni se mina nio repetitioner med 100 kg. Jag ser ut att vara galen och filmen är värdelös, men varsågoda.

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.