Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Mot tyngre lyft

Varierande dagsform

Det svåraste med att planera och följa ett träningsprogram är att kunna anpassa det till dagsformen. Tränar man så ofta som jag gör så kommer man inte vara helt utvilad varje gång man tränar, och dagsformen kan påverka mycket. Ibland känner jag mig riktigt stark och då kan det planerade passet kännas för lätt. Ibland är det som idag, att allt bara känns tungt och omöjligt. Idag var planen att jag skulle göra tio ettor med 115 kg, och det borde kännas lätt eftersom 130 kg kändes ganska behagligt förra veckan. Men idag kändes lyften maxtunga och jag kunde inte ena genomföra hela passet.

Men hur ska man egentligen kunna göra ett träningsprogram som tar hänsyn till den varierande dagsformen? Jag gillar till exempel 5/3/1, ett träningsprogram som går att anpassa en hel del. Där används nämligen ganska lätta vikter, och istället för att använda ett fast repetitionsantal ska man till exempel göra minst fem, minst tre eller minst en repetition. Då anpassar man sig automatiskt efter dagsformen. Det finns många sådana här program och jag tror egentligen att det är den bästa metoden.

För tillfället följer jag inte något sådant program eftersom jag kände att jag behövde mer struktur när jag toppar inför tävlingen den 7 november, men jag komger nog behöva lägga in lite autoreglering.

Även om dagens pass gick orimligt dåligt så hade jag i alla fall på mig mina nya fina kläder från Nellys nya sportkollektion tillsammans med Fashionablefit, som ni ser på bilden.

image

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.