Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Mot tyngre lyft

Viktklasser

I styrkelyft tävlar man i viktklasser, och det finns både positiva och negativa aspekter av det.

Det positiva är att vikten avdramatiseras. Så var det inte i början, det tog lång tid innan jag vågade tävla eftersom jag inte ville tävla i den tyngsta viktklasser. Nu känns det helt naturligt, vilket i och för sig kan bero på att jag tävlar i två viktklasser under. Men när du står där och lyfter framför en publik på tävlingar, med en skärm som visar din vikt med stora bokstäver, så går det helt enkelt inte att vara obekväm.

Men självklart finns det en negativ del av viktklasser. Och det är antagligen ännu värre för mig. Som jag skrev i förra inlägget så måste jag ta extra kortison innan en tävling, och som ni kanske vet har kortison en tendens att binda vatten i kroppen. Resultatet blir något kilo viktuppgång lagom till invägningen. Innan förra tävlingen åt jag knappt på två dagar och satt i bastu (utan att svettas ut ett enda hekto) för att komma ner i rätt viktklass.

Så även om jag ligger bra till viktmässigt för tillfället måste jag gå ner något kilo innan tävlingen. Dels för att kunna ha lite marginal för eventuell vattenvikt efter kortisonet, och dels för att jag vill kunna fokusera helt på tävlingen och inte behöva oroa mig för vikten de sista veckorna. Planen är att göra det genom periodisk fasta. Jag gillar mat alldeles för mycket för att äta äckligt, så när jag väl äter vill jag äta gott.

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.