Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Mot tyngre lyft

Optinojan som skapar klyftor

”Optinoja” är inget nytt begrepp, det är ett ord som länge har florerat på framför allt träningsforum. Det beskriver strävan efter den optimala träningen, kosten och livsstilen. Vissa personer ser en tjusning i att leva så optimalt som möjligt, och det är inget fel med det. Problemet är när optinojan når den stora allmänheten, och vi börja se det som ett krav istället för ett särintresse. Den punkten tycker jag att vi har kommit till nu.

Jag har själv en ganska tydlig bild av hur en ”optimal” livsstil ser ut. Kosten bör vara balanserad med mycket grönt och inget, eller lite, raffinerat socker och annan skitmat. Träningen bör bestå av en blandning av tunga lyft, högintensiva intervaller, lågintensiv uthållighetsträning och vardagsmotion. Ändå är det inte så mitt liv ser ut. Jag har plockat ut de delarna som jag trivs med – min kost är hyfsat balanserad, även om jag äter chips och godis två gånger i veckan. Jag lyfter tungt ofta, tränar högintensiva intervaller några gånger i veckan och försöka få så mycket vardagsmotion som jag kan.

Den lågintensiva uthållighetsträningen är jag dock sämre på, men det är ett medvetet val. För det första tycker jag att det är  fruktansvärt tråkigt att springa i mer än en halvtimma. Och om jag står jag där på crosstrainern i en timma kan jag  inte låta bli att tänka på hur många kalorier jag förbränner, vilket skapar en besatthet vid vad jag äter och hur jag tränar. Så även om den lågintensiva uthållighetsträningen kanske hade varit gynnsam för min fysiska hälsa, så får det en negativ effekt på den psykiska hälsan, och det är inte värt det.

Och det är precis det du får göra – du får välja och vraka mellan de olika delarna, och behöver inte ta hela paketet på en gång. När vi tror att vi måste det får vi problem, och klyftan mellan de hälsosamma och de ohälsosamma blir större. Då känns plötsligt steget till gymmet större än det är, eftersom du tror att du måste ändra hela din livsstil på samma gång. På samma sätt finns risken att du inte tror att det är någon idé att äta hälsosamt eftersom du varken har tid eller lust att ta dig till gymmet.

Men vet ni? Du kan gå och gymma och köpa med dig en chipspåse på väg hem om du vill. Det är ändå bättre än om du hade suttit i soffan hela kvällen och ätit chips. Och om du tycker att det är fruktansvärt tråkigt att gå till gymmet så behöver du inte det. Då räcker det att du äter hälsosamt och försöker få lite vardagsmotion. Det kanske inte är det optimala för att få perfekta resultat – men det är definitivt bättre än inget.

Problemet med den rådande optinojan är att vi krånglar till det alldeles för mycket, vilket gör att vi tror att träning och hälsa är till för en exklusiv klick av människor som orkar med hela paketet. Men att vara hälsosam ska vara enkelt, och det ska framför allt inte leda till ångest eller känslor av krav.

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.