Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Mot tyngre lyft

Den bästa övningen är…

Farmers walk! Det är en otroligt mångsidig övning som jag använder för alla möjliga olika syften – för att stabilisera, bygga muskler och till och med för att träna kondition. Det är dessutom den enklaste övningen som finns.

Farmers walk går nämligen ut på en enda sak – du håller i något tungt och går rakt fram. Japp, det är så enkelt. Det är egentligen en gren i Strongmantävlingar och då använder man en särskild typ av stång med vikter, men jag brukar använda det som jag har tillgång till. Det kan vara hantlar, trap bars, kettlebells, skivstänger eller som idag – två Z-stänger som egentligen används till bicepscurls.

Om jag vill träna maxstyrka (eller bara lyfta tungt för att det är kul) går jag en kortare sträcka med tyngre vikt. Och då menar jag verkligen tungt, jag har nog gjort farmers walk med 170 kg som mest. Om jag vill träna kondition greppar jag tag i två 24 kilo tunga kettlebells och går några varv runt gymmet. Det kanske inte låter som konditionsträning, men jag lovar att pulsen höjs rejält.

Den största fördelen är att bokstavligt talat hela kroppen får sig en omgång. Underarmarna och greppet får jobba rejält för att hålla uppe vikten samtidigt som hela överkroppen, inklusive bålen, arbetar för att stabilisera. Eftersom du hela tiden rör dig framåt kommer låren och rumpan också få träning.

En komplett övning alltså! Du kanske får lite blickar när du går runt och runt på gymmet med vikter i händerna, men i slutändan är det du som kommer bli starkare och mer vältränad.

http://http://youtu.be/8_1rK8M9B7g

Annons

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.