Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Mot tyngre lyft

Att bänka sin kroppsvikt

En ny milstolpe i träningen är uppnådd – jag kan bänka min egen kroppsvikt! Därmed kan jag väl inte bektraktas som en så usel bänkpressare längre väl? Ja, alltså jag är fortfarande dålig i förhållande till mina andra lyft men det här känns ändå ganska stort. Egentligen är dagens lyft med 70 kg inget personligt rekord, jag har kunnat bänka mer än så tidigare. Men då har jag även vägt mer, vilket betyder att jag aldrig har kunnat nå den där klassiska milstolpen att kunna bänkpressa lika mycket som man väger.

Egentligen var det några hyfsat lätta pressar som stod på dagens schema… Trodde jag, för det kändes jättetungt. Jag insåg efter några set att jag hade råkat lägga på 10 kilo för mycket på stången. Vid det laget hade jag redan genomfört några ettor på 65 kilo, så jag passade på att testa med 70 kilo. Det ser lite vingligt ut och stoppet i bottenläget är långt från perfekt, men det får duga.

Observera att jag inte är ute efter några diskussioner om min brygga här. Jag tränar inte bänkpress för att bygga muskler, utan för att lyfta så tungt som möjligt och placera mig bra på tävlingar. Jag har skrivit mer om bryggan här, så du kan läsa det innan du kommenterar att jag fuskar eller liknande.

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.