BLOGGMENY
Träning

Helkroppsträning på en kvart

Lunchen är den enda tiden jag tränar på vardagarna. Jag orkar sällan gå upp tidigt på morgonen för att hinna det, och det finns ingen chans att jag ska orka efter jobbet. Då kämpar jag med att ens hålla mig vaken i tv-soffan. Problemet är att jag inte har obegränsat med tid till lunchträningen – och det antar jag att ni inte heller här. Så här kommer en smart kombination som tränar hela kroppen och får upp pulsen på bara en kvart.

Det går ut på att du gör en repetition av övningarna nedan, men istället för att vila efteråt gör du samma sak direkt igen. Jag brukar göra tre varv direkt efter varandra, vila mellan 30 sekunder och tre minuter beroende på hur tunga vikter jag har, och upprepa så att jag har gjort det totalt fem gånger. Ibland höjer jag vikterna mellan seten, ibland inte. Börja med lätta vikter och känn efter själv.

foto-2016-11-01-15-38-59
1. Börja med skivstången liggandes på golvet. Ta ett stadigt grepp om den och gör en frivändning…

foto-2016-11-01-15-33-41

2. Så att du har stången vilande mot nyckelbenen/axlarna.

foto-2016-11-01-15-34-02

3. Gå ner i en djup knäböj…

foto-2016-11-01-15-35-22

4. Och pressa upp stången explosivt över huvudet samtidigt som du reser dig upp.

foto-2016-11-01-15-35-03

5. Ta ett steg fram med det ena benet och gå ner i ett utfall. Upprepa med det andra.

foto-2016-11-01-15-35-43

6. Ta ner skivstången så att du håller den med raka armar rakt ner.

foto-2016-11-01-15-36-06

7. Lyft bak ena benet och fäll fram i höften med ena benet. Upprepa med det andra. Börja nu om genom att frivända upp stången.

Annons

2 kommentarer

  1. Tack för tipset, det här ska jag absolut köra någon gång när jag har kort om tid! Kanske man kan lägga till en rodd också, innan den sista övningen (nr 7)?

Lämna en kommentar