BLOGGMENY
Träning

Passet som får dig att glömma att Donald Trump är president

Jag verkar inte vara den enda som hatar att träna kondition. Med tanke på hur många kommentarer och meddelanden jag har fått av personer som har testat mina tidigare konditionspass-för-oss-som-hatar-kondition verkar det finnas ett utbrett löparförakt. Därför tänkte jag dela med mig av dagens konditionspass-för-oss-som-hatar-kondition, som kanske det jobbigaste hittills (vilket ni kanske förstår av videon ovan eftersom jag pausar en liten stund).

Passet kanske verkar lite krångligt, men det är också lite det som är meningen. Ju mer saker jag har att komma ihåg – vad nästa övning är, hur många repetitioner du ska göra och så vidare – desto mindre tänker jag på att min puls är skyhög och hur fruktansvärt jobbigt det är. En annan positiv sak är att jag för några minuter också glömde bort att Donald Trump är president – vilket var välbehövligt eftersom hela dagen har präglats av en domedagskänsla och jag har gått runt med en gigantisk klump i magen över det.

För att göra passet behöver du en skivstång med lite vikter (det behövs dock inte särskilt mycket) och tre kettlebells –  mina var 12, 16 och 20 kg tunga. Grunden är en skivstångskombination som består av fem övningar som du gör direkt efter varandra med samma skivstång utan att vila. Övningarna är:

  • 1 frivändning
  • 1 press
  • 1 frontböj
  • 1 stångrodd
  • 1 marklyft med raka ben
  1. Börja med att göra tre varv av kombinationen ovan utan att vila mellan varven.
  2. Gör ett ryck (eller snatch för er crossfitare) med den lättaste kettlebellen för att få den på rak arm över huvudet. Gå 10 till 20 meter – jag har så dålig uppfattning så jag vet inte alls hur långt jag gick, ni kan väl avgöra från videon. Byt sedan arm och gå tillbaka på samma sätt.
  3. Gör två varv av skivstångskombinationen utan att vila.
  4. Gör en frivändning (eller clean) för att få den medeltunga kettlebellen i rackposition, och gå samma sträcka med den. Byt sedan arm och gå tillbaka som du gjorde tidigare.
  5. Gör nu bara ett varv av kombinationen med skivstången.
  6. Plocka upp den tyngsta kettlebellen i en hand och upprepa.
  7. Upprepa en eller två gånger till om du gör kombinationen som ett fristående pass, men jag som gjorde det som en svettig avslutare efter styrketräningen nöjde mig med ett varv.

Såja, nu har du under några lyckliga minuter lyckats förtränga vem som är USA:s president, och dessutom har du både tränat kondition och i princip alla muskler på en och samma gång.

Annons

Lämna en kommentar