Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Hälsa

3 träningstips till kroniskt sjuka (eller allmänt trötta)

Mina bästa råd till kroniskt sjuka som försöker hålla sig hälsosamma och aktiva – trots att de egentligen bara vill sova.

Det händer då och då att personer med kroniska sjukdomar frågar hur jag orkar träna så ofta eller generellt leva hyfsat hälsosamt. Jag lider nämligen av hypofysinsufficiens, en sjukdom som gör att jag i princip alltid är extremt trött. Och nej, det är inte samma trötthet som du som är frisk känner efter att du har sovit dåligt.

Trots detta tränar jag i princip varje dag, och äter oftast hyfsat nyttigt (om vi räknar bort bakisdagar). För att orka det har jag några knep som jag tänkte dela med mig av – och även du som bara ofta är trött (eller helt enkelt lat) kan ha nytta av några av dem:

1. Träna något du gillar
Det här är på riktigt den allra viktigaste punkten. Jag menar, träning är generellt jobbigt. För oss som har diverse sjukdomar kan det kännas totalt omöjligt att orka med det. Men om du ägnar dig åt något som du åtminstone tycker är lite kul så kommer chansen öka för att du faktiskt tar dig dit. Och när du väl är där blir du förmodligen snabbt piggare. Min räddning har varit att upptäcka tunga lyft.

Att lyfta vikter är faktiskt något jag ser fram emot att göra, och det gör att träningen blir av även när jag bara känner för att gå hem och lägga mig. Och tänk på att träning kan vara så mycket mer än spinning, styrketräning och gruppträning – testa en klass på en dansskola, gå ut och vandra eller något annat som får dig att röra på dig utan att du hatar varje sekund.

2. Köp färdigt
Att förespråka halv- och helfabrikat är väl en dödssynd numera eftersom allt ska lagas från grunden och gärna odlas hemma. Men jag tänker säga det ändå: JAG ÄLSKAR FÄRDIG MAT! Och jag bryr mig inte ett dugg om hur mycket tillsatser min färdiga sås innehåller! Tvärtom, släng gärna i lite mer konserveringsmedel så den håller längre.

För tack vare alla dessa färdiga såser, färdiggrillade kycklingfiléer och konserver kan jag enkelt få ihop en näringsrik middag. Och alternativet hade inte varit att laga en nyttig måltid från grunden – jag har fullt upp med att bara hålla mig vaken när jag kommer hem från jobbet – utan att hämta skräpmat från donken.

3. Var snäll mot dig själv
Jag vet, “du kan bara du vill” och ” the sky is the limit” och så vidare. En del blir peppade av sånt snack, och det är klart att du som är kroniskt sjuk också kan komma långt. Men det kan också vara bra att komma ihåg att du har vissa begränsningar, och att du därför inte bör jämföra dig med andra.

Du behöver liksom inte träna lika ofta, springa lika snabbt eller få lika bra resultat som de som är friska. Att du bara tar dig till träningen är kanske en större kraftansträngning än allt de gör under passen. Bara du gör något.

P.s du missar väl inte att du kan följa med mig på en träningshelg den 17 till 19 november i Oskarshamn? Perfekt för dig som vill komma igång och lyfta tungt eller som bara behöver fylla på med träningsinspiration – du kan läsa mer här!

Annons

4 kommentarer

  1. Vill bara säga tack! Tack för alla bra och peppiga inlägg som du skriver!
    Idag behövde jag just ett inlägg som detta ännu mer. Jag orkade ta mig till simhallen och simma i en halvtimme för första gången på många månader. Men kände ändå att jag borde ha simmat längre och snabbare… Måste helt enkelt bli bättre på att vara snäll mot mig själv 😉
    Jag har också haft en hypofystumör som opererats bort, så mediciner och extrem trötthet är ju tyvärr vardag 🙁

    Fortsätt det toppenbra jobb du gör! Din positivism behövs! 🙂

  2. Tack! Precis vad jag behövde läsa idag!
    Utmattningssyndrom för min del, känner igen mig starkt i vad du skriver!
    ❤❤❤

  3. Tack för att du lyfter fram det här ämnet. Har själv en kronisk sjukdom som påverkar mitt liv. Jag älskar styrketräning men tyvärr säger kroppen stopp många gånger. Jag är för utmattad helt enkelt. Många gånger har jag åkt till gymmet ändå men det har slutat med att jag kallsvettas, blir extremt yr och svag..

    Vill annars också säga att du är en stor inspiration och förebild för mig på många olika sätt. Keep up the good work ❤

  4. Tack för detta inlägg! Från en med utmattningssyndrom (och tack för inlägget om stress) och allt som hör till med det, plus numera fibromyalgi som gör ONT. Tack tack tack för att du orkar skriva och lära!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.