BLOGGMENY
Kroppspositivitet

En komplett guide till att bli mer kroppspositiv

9 steg som kommer ge dig en bättre relation till din kropp.

Jag får ofta frågor om hur jag blev så kroppspositiv som jag är idag, och därför tänker jag nu dela med mig av mina bästa tips för att nå dit. Men jag vill börja med att poängtera att en aldrig är “fullärd” inom kroppspositivismen. Alltså: är du kvinna i vårt samhälle kommer du tvivla på din kropp då och då. Det gör jag även idag.

Men skillnaden mellan inställningen jag har till min kropp idag och för fem år sedan, då den största delen av mitt liv faktiskt kretsade kring att förändra den, är enorm. Och på ett sätt vill jag faktiskt påstå att jag har fått mitt liv tillbaka, hur dramatiskt det än låter. För vad är det egentligen för liv när en lägger minst hälften av ens vakna tid på att hata sin kropp och försöka förändra den?

Nu har jag babblat tillräckligt. Här är alltså mina bästa tips i en hyfsat pedagogisk ordning, där de första punkterna är de som är rimliga att börja med om du är en total nybörjare inom kroppspositivism. Så småningom kanske du kommer kunna lägga upp en bild där din mage hänger ut, utan att skämmas ett enda dugg.

1. Börja följa kroppspositiva konton
Det här säger jag inte bara för att du ska börja följa mig (men det borde du) utan för att det på riktigt är så effektivt. Genom att fylla dina flöden med olika kvinnor som älskar sig själva – med helt olika kroppar – kommer det kännas betydligt mer naturligt att själv göra det. Några tips på personer att följa (förutom mig) på instagram  är @stinawollter, @kobranhuggertill, @notondietanymore och @mynameisjessamyn.

2. Sluta följa konton som framkallar kroppshat
Okej, så du har fyllt på dina konton med kroppspositivism – det är dags att göra dig av med det som framkallar kroppshat. Vilka konton som gör det för dig kan du bara själv komma fram till – det kanske är bilder på en viss typ av kroppar, bilder från träningspass eller personer som ofta pratar om sina dieter.

3. Lägg märke till dina negativa tankar
Det känns kanske helt naturligt att gå runt och klanka ner på dig själv, men om du faktiskt blir medveten om hur ofta det sker kommer du inse hur idiotiskt det är. Testa att räkna hur ofta du kommer på dig med att tänka negativa tankar om dig själv  – du kommer förmodligen förstå att du måste sluta med det när du ser resultatet efter en dag.

4. Skriv ner vad du gillar med dig själv
Jag vet att det låter klyschigt och som taget från en självhjälpsbok, men det fungerar faktiskt på riktigt. Ta tio minuter till att bara skriva ner allt du gillar med dig själv – det kan vara allt från att du har snygga tuttar till att dina ben är starka eller att du har lyckats föda barn. Förhoppningsvis kommer du så småningom tänka positiva saker om dig själv spontant, men i början kan du behöva tvinga fram det.

5. Använd kroppen
För mig har styrketräningen varit absolut nödvändig för min kroppspositivism, eftersom det har hjälpt mig att inse att min kropp är till för annat än att bara se ut på ett visst sätt. Den har ett annat syfte. Men det behöver såklart inte handla om att lyfta tunga vikter, utan det allra bästa är att du testar dig fram för att upptäcka vad du gillar. Kanske är det att springa, måla, dansa, dreja eller göra volontärarbete?

6. Säg ifrån
Att bli vän med sin kropp är näst intill omöjligt om du ständigt umgås med människor som framkallar kroppshat. Så om du har en vän eller familjemedlem som ofta pratar om olika dieter, vikt eller något annat som skadar relationen till din kropp: berätta det. Om personen inte är beredd att lyssna och ta till sig kanske hen inte är värd att vara en del av ditt liv?

7. Köp nya kläder
Okej, jag vill inte vara den som uppmanar till konsumtionshets. Men många väljer sina kläder efter vad som döljer deras kroppar bäst – och det är troligtvis inte det som kommer få dig att trivas med dig själv. Så om du är en av dem kan det vara bra att gå på en shoppingrunda. Köp en outfit som du tycker är snygg och som får dig att gilla det du ser i spegeln – och gör dig av med alla tankar om vad som är smickrande och inte.

8. Kolla på din kropp
Ärligt talat, hur ska du kunna bli vän med din kropp om du undviker den? Du behöver inte göra som mig och dansa halvnaken i sociala medier, men ställ dig framför spegeln och kolla på dig själv. Utan att döma dig. Genom att vänja dig vid din kropp blir det enklare att få ett mer avslappnat förhållande till den.

9. Ifrågasätt normerna
En jävligt viktig punkt. Vi är alla uppväxta med vissa normer – till exempel att en viss typ av kropp är bra och en annan dålig. Du kommer aldrig lyckas göra dig av från dessa tankar om du inte aktivt ifrågasätter normerna runt oss – på alla plan.

Annons

6 kommentarer

  1. Asså TACK! <3 för detta inlägg! Här satt jag och hade tidigare under dagen sett mig i spegeln och tänkt hur nöjd ja va över min kropp, bara för att nu surfa runt på olika bloggar som gjorde att de tankarna blåste bort. Jag såg bilder på smala tjejer med magmuskler som skrev om hur stolta de var över det och det enda jag kunde tänka för mig själv var "nä, min kropp är inte så fin när man väl kollar på den. Deras är mycket finare". Och så drabbades jag av den där massiva ångesten. Ville knappt vidröra vindruvorna jag tagit fram för att äta. Och jag tänkte att jag behöver NÅGONTING, nånting som hjälper mig och gör att jag faktiskt vågar stoppa i mig MAT, eftersom jag är HUNGRIG och det är HELT OKEJ att göra, faktiskt. Så går jag in på din blogg och ser detta inlägg <3 TUSEN tack för det! Det hjälpte något enormt att läsa <3 Vill printa ut det o sätta upp på väggen hemma så att man alltid har dessa tips <3 (Och ja, jag vet att jag kan undvika sociala medier etc, etc och inte kolla på bilder på kroppar, men det är inte alltid man är beredd på att såna bilder kommer komma när man går in på en blogg precis)

  2. Jag har hetsat i flera år efter att på något vis uppnå ett kroppsideal som jag nu börjat inse att jag helt enkelt inte är gjord för. Det har varit viktväktarna, mammafitness, olika pt-program och sedan viktväktarna igen. Tillbaka till egen kaloriräkning och hård träning. Rädsla för att äta för mycket mat för då kanske träningen inte gjort någon nytta. Kroppshets, äthets, hets att komma i form inför en resa, för att vara snygg på olika tillställningar. för att komma i de där kläderna som jag köpte för att ha som motivation, men som förmodligen alltid kommer vara för små.
    Idag rensade jag instagram och facebook-flödet på träningsfreak med enligt normen perfekta kroppar med magrutor. Mammor som kommit i form efter förlossningar på jättekort tid, och konton med hälsosam mat utan socker. Börjat fylla flödet med kroppspositivism istället enligt dina tips. Jag har långt kvar till bra självkänsla och tycka om mig själv. Men jag måste ju börja någonstans. Tack för att du delar med dig! Du är bäst!

Lämna en kommentar