BLOGGMENY
Träning

Mina 9 bästa tips för att våga lyfta tungt

Mina bästa råd för att våga ta plats vid de fria vikterna och lyfta tungt.

Det kanske verkar som att det alltid har varit självklart för mig att lyfta vikter. Långt ifrån. Jag kommer ihåg någon gång på gymnasiet när jag tränade på Friskis och stod på löpbandet under hela passet – precis som nu tyckte jag det var sjukt tråkigt men jag vågade inte ens gå in till styrkemaskinerna. Det var inte förrän mamma följde med mig som jag faktiskt vågade. Och det här var alltså maskinerna – att de fria vikterna kan kännas skrämmande förstår jag därför mer än väl. Speciellt med tanke på att området ofta är belägrat av snubbar som pumpar upp musklerna.

Därför delar jag här med mig av nio hyfsat konkreta tips som kan hjälpa dig att våga ta klivet in bland de fria vikterna och lyfta den där skivstången. Även män som känner sig osäkra kan såklart få hjälp av dessa råd men jag riktar mig främst mot kvinnor och icke-binära, eftersom det är från dem som jag dagligen får frågor om hur man börjar.

1. Följ kvinnor som lyfter tungt
Många är rädda för att lyfta vikter eftersom det traditionellt sett är en mansdominerad syssla. Men nu för tiden är det inte så, det finns så många kvinnor som lyfter vikter och är grymma på det. Genom att följa andra kvinnor som lyfter tungt kommer det kännas helt naturligt, och rent av självklart, att du också ska det. Några tips på personer att följa är @frkelverum, @ivweissenberg och @vredestig (och mig såklart, men det gör du förhoppningsvis redan om du läser den här bloggen).

2. Ta med dig en vän
Allt blir lättare när man är två. Ta med en vän som du känner dig bekväm med de första gången du ska testa de fria vikterna. Är hen mer van vid att lyfta vikter är det såklart perfekt, då kan du få hjälp med de vanligaste övningarna. Men även om ni båda är nybörjare kommer det med stor sannolikhet kännas lättare.

3. Eller köp en (billig) PT-timme
Om du inte har en vän du kan släpa med dig är det här ett bra alternativ. Jag vet att alla inte har råd med en personlig tränare, men jag pratar om en enda timme då du får hjälp att ta steget in bland de fria vikterna. Du behöver inte någon onödigt dyr PT som är känd från instagram för det, utan det funkar fint med en random billig. Men innan du gör det – kolla om det ingår en gratis gyminstruktion i ditt medlemskap.

4. Inse att det inte är så komplicerat
Så länge du håller dig till de vanligaste basövningarna (till exempel knäböj, bänkpress, militärpress, marklyft, chins och dips) och inte sätter dig i maskiner kommer du göra rörelser som du är gjord för. Ja, din kropp är faktiskt skapad för att kunna sitta på huk och kunna plocka upp saker från marken. Så länge du börjar med lätta vikter kommer faktiskt inget hända.

5. Kolla på filmer
Många säger att man definitivt inte ska lära sig genom youtube, utan skaffa en tränare så man får bra hjälp redan från början. Visst, hade alla haft lust och råd med en egen coach hade det varit bra men jag tycker det fungerar alldeles utmärkt att lära sig från videos. Visst, ryck och stöt är lite svårt att lära sig på egen hand från videos men övningar som knäböj, bänkpress och marklyft brukar funka fint.

6. Filma dig själv
Det bästa med alla träningsvideos är att du sedan kan filma dig själv med mobilkameran när du utför övningarna och jämföra dig med dem. Det är ett riktigt bra sätt att upptäcka om något ser konstigt ut. Men tänk på att alla inte har likadana kroppar, och det är inte säkert att du till exempel ska göra dina knäböj exakt likadant som mig. Så kolla gärna på olika videos och testa dig fram för att hitta den bästa varianten för dig.

7. Inse att folk inte kollar
Såhär är det: om vi som tränar skulle ta oss tiden att stirra på alla nybörjare hade vi inte haft tid att träna själva. Jag vet allt för väl hur det känns men i de allra flesta fallen är det faktiskt inbillning. Försök skaka av dig känslan och se på situationen rent objektivt så kommer du förmodligen märka att ingen kollar.

8. Och om de kollar – byt gym
Men visst kan stämningen skilja väldigt mycket från gym till gym, och om du har hamnat på ett gym med många skitstövlar ska du i första hand säga till personalen – men om det inte löser sig och du inte har någon bindningstid så kan det vara värt att testa andra gym. Mitt bästa tips är att kolla om du har en atletklubb i närheten. Det är ofta extremt billigt och alla som tränar där är fokuserade på att lyfta vikter – inte på att stirra på nybörjare. Där kan du också ofta får helt gratis hjälp från de allra bästa.

9. Stå inte vid en spegel
Många vill spontant ställa sig vid en spegel för att se hur de lyfter, men det är något du bör undvika. När du kollar i en spegel under en övning behöver du i princip alltid vrida nacken, kolla lite upp eller något annat som gör att nacken inte är i linje med ryggraden. Det kan faktiskt vara dåligt eftersom du bör försöka hålla nacken neutral hela tiden. För det andra kommer du bli alldeles för medveten om hur du ser ut och om du inte känner dig sjukt snygg just då kommer det förmodligen vara en dålig idé. Så om du vill kolla på dina lyft är det bättre att filma, som jag tipsade om punkt sex.

P.s jag är medveten om att alla vana gymmare kommer förstå att det inte alls är tunga vikter på bilder utan massor av 2,5 och 5-kilosvikter. Men jag gillar bilden och kan nu även passa på att berätta att jag är på omslaget av Lifes klubbtidning, som du hittar i din närmaste Lifebutik.

FOTO: Gustav Gräll

Annons

4 kommentarer

  1. Ditt lilla PS där satte faktiskt fingret på ännu en grej som skrämt mig med fria vikter-våningen – och det är att allt ser så satans tungt ut! Nu när jag själv har vågat mig dit har jag ju insett att vissa av de där bautastora viktskivorna inte väger mer än 5 kg och därför går alldeles utmärkt även för mig att sätta på stången. Och jag inser att folk som jag trodde lyfte 100 gånger mer än mig inte har så galet mycket på stängerna ändå, ibland bara SER det väldigt mäktigt och starkt ut! 😉

  2. Ett annat tips är att det är väldigt lätt att lura sig själv – en stolt hållning, raska steg, självsäkra rörelser och ett mantra i huvudet att “det här är väl inget, det fixar jag som ingenting, jag vet precis vad jag gör”. Och så gör man bara, och lyckas som den självsäkra person man “låtsas” att man är. Det funkar! Jag gör alltid så på nya gym, går självsäkert in och låtsas att jag vet precis var jag ska. 🙂

Lämna en kommentar