BLOGGMENY
Övrigt

3 träningsmyter du förmodligen har gått på om du följer många fitnessprofiler

Följer du många fitnessprofiler på instagram? Då kan du ha gått på de här myterna.

Instagram är fylld av kvinnor som antingen tävlar i fitness eller tränar på ett liknande sätt, och en stor del av dem har mååånga följare. Därför är det inte så svårt att gissa mig till att många av er följer en del av dem. Men på många av dessa konton sprids en något skev bild av verkligheten, och framför allt träning. Därför tänkte jag dela med mig av tre myter som du kanske har gått på om du får mycket av din träningsinspiration från den typen av konton.

Men innan jag går in på punkterna måste jag klargöra en sak eftersom jag annars kommer få kommentarsfältet fyllt av kommentarer om hur elak och avundsjuk jag är: för det första pratar jag inte om en enda fitnessprofil, jag pratar om hela fenomenet och givetvis är inte alla likadana. Och avundsjuk? Jodå, lite. Hade varit skönt om det räckte att jag visade min stjärt för att mina följare skulle anta att jag kunde allt om träning.

Nåja, varsågoda – här är tre träningsmyter du förmodligen har gått på om du följer många fitnessprofiler:

1. Att kosttillskott är jätteviktiga för resultat
Jag säger inte att kosttillskott i allmänhet är dåligt. Det finns en del som har bra vetenskapligt underlag – exempelvis proteinpulver, kreatin och koffein. I övrigt är det mesta du ser på instagram hos diverse träningsprofiler skräp. Och att de själva påstår att de har fått så fantastiska resultat sedan de började använda ett tillskott är inte tillräckligt med bevis.

Det kanske också är så att hen i samband med det började sova bättre och därför kunde presentera? Eller att hen ändrade sitt träningsschema pyttelite? För även om hen faktiskt tror sig ha presterat bättre/blivit piggare/gått ner i vikt av just det tillskottet är det så extremt svårt att avgöra om det stämmer eller om det är placebo. Eller så är personen medveten om att absolut ingenting hände men har fått betalt för att berätta motsatsen.

Det kan också vara värt att tillägga att inte ens kosttillskotten som faktiskt har en vetenskapligt bevisad effekt är några mirakelmedel. Det är möjligtvis något som skulle kunna ge en viss effekt på ett långsiktigt perspektiv. Med det sagt använder jag själv både proteinpulver och koffein (inte minst för att proteinshakes är bra som mellanmål och energidryck är gott).

2. Att kvinnor och män ska träna på olika sätt
Kollar vi på de största manliga respektive kvinnliga träningskonton där ute så är det en extremt stor skillnad på träningen. Och det finns såklart en del förklarliga skäl till det. Just nu när Kardashian-stjärten är trendig vill många kvinnor bygga rumpmuskler medan männen gärna pumpar upp överkroppen lagom till stranden.

Men förutom att det är olika muskelgrupper som det fokuseras på så verkar träningen vara så annorlunda uppbyggd. Mer specifikt: kvinnor verkar i betydligt större utsträckning lägga upp sin träning kring 50000 repetitioner av små isolerande övningar som antingen genomförs med gummiband, kabelmaskin eller genom att man står på fel håll i en maskin medan männen använder mer traditionella basövningar.

Och du får såklart träna hur fan du vill, och detsamma gäller alla profiler. Jag vill bara berätta att du inte behöver göra 5749 varianter av höftlyft för att få en stark rumpa. Du kan också göra typ 20 tunga marklyft. Och möjligtvis några utfall. Om du tycker det är skojigare alltså (för det gör jag).

3. Att man ska vara snygg på gymmet
Jag är inte den som påstår att “no pain, no gain” – men jag hoppas att ni förstår att det inte är realistiskt för de allra flesta att se ut sådär som profilerna gör i sina träningsvideos- eller bilder. Där de är fullt sminkade, håret är på plats, rumpan putar mer än någonsin och de ser allmänt oberörda ut. För vet du. Om du alltid ser ut så när du tränar gör du faktiskt fel (och har med stor sannolikhet rätt tråkigt på köpet).

För all del – sminka dig hur mycket du vill inför träningen men var beredd på att du kanske ser ut som en clown i slutet av passet när svetten har runnit. Och fixa gärna en snygg frisyr men var medveten om att håret med stor sannolikhet hänger i svettiga stripor efter några övningar. Och om du drar på dig ett par superkorta shorts på gymmet är det ingen som blir gladare än mig – och ta gärna ett kort eller två när du marklyfter.

MEN om din rumpa inte ser ut som en förruttnad apelsin när du gör det så gör du fel. Extremt få rumpor kan vara släta och putiga även när de tar i för kung och fosterland. På bilden ovan ser du till exempel en exemplarisk lyftarstjärt. Och japp, jag använder mig själv som ett bra exempel för skrynkliga men starka rumpor är min grej.

Annons

3 kommentarer

  1. Jag har precis hittat till din blogg och läst några av inläggen. Ville bara säga att du är grym och inspirerande! Jag har börjat omvärdera hur jag ser på min egen kropp, försöker släppa vikthetsen och träna för att det är kul. Tack för att du delar med dig av dina tankar och är ärlig med att det inte alltid är så lätt!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.