Hälsa

3 saker jag vill att du ska veta om psykisk ohälsa

Några viktiga saker jag tycker att alla borde veta om psykisk hälsa.

Som ni alla förmodligen vet så fick jag en så stark ångest-attack att jag hamnade på psykakuten förra veckan. Om du mot förmodan har missat det så har jag skrivit mer här. Jag har under hela tiden varit väldigt öppen med detta på sociala medier, vilket har fått mig att inse hur mycket okunskap det finns kring psykisk ohälsa. Fördomar och myter som florerar och innebär att många som mår dåligt inte får det stöd den behöver, eller kanske rent av får farliga råd.

Den här listan är långt ifrån fullständig, jag hade säkert kunnat skriva 100 punkter. Men jag är alldeles för trött, lat och upptagen för det, så här kommer istället de tre viktigaste sakerna du ska veta om psykisk ohälsa:

1. Alla är inte likadana
När det kommer till psykisk ohälsa så finns det inte bara massor av olika diagnoser, utan en och samma diagnos kan dessutom påverka olika individer på hela olika sätt. Det innebär att det som fungerar mot min ångest inte nödvändigtvis fungerar för någon annan.

Jag får till exempel mängder av meddelanden från personer som tycker att jag ska logga ut från instagram och vara helt utan min mobil. Jag förstår att de vill väl och jag har såklart också hört alla lyckliga berättelser om personer som genomför någon slags digital detox och plötsligt blir av med ångest, depression och allt vad det kan vara.

Ända sedan jag lärde mig skriva har jag älskat att göra det, och det är till stor del precis vad jag gör på mina sociala medier. Att jag under tiden får möjligheten att diskutera med följare som har varit i liknande situationer innebär att det snarare fungerar som någon slags terapi. För någon hade det här varit rent idiotiskt, för mig känns det som det enda rimliga.

På samma sätt mår vissa bäst av att vara bland vänner medan andra helst ligger hemma själva. Någon behöver träna varje dag, en annan får en ångestattack av tanken på träning. Några kommer må bäst av samtalsterapi medan några får bäst hjälp av läkemedel. Ni kanske förstår var jag vill komma, huvudpoängen är: bara för att du mådde bättre av att äta på något särskilt vis eller undvika internet helt eller något så innebär det absolut inte att det automatiskt fungerar för någon annan.

2. Ta inte för givet att jag skäms
Jag har varit i min hemstad Kalmar och vilat upp mig sedan ångest-incidenten, och det har gjort mig extremt medveten om att många tror att psykisk hälsa är något en borde skämmas över. Framför allt har det märkts när jag har träffat bekanta eller personer som jag vet läser det jag skriver.

Jag märker att de vill fråga “hur är det?” för det brukar man ju göra, men de är rädda för svaret (ni kan vara lugna, står vi där på Ica kommer jag bara svara typ “det funkar”). Om jag själv tar upp incidenten uppstår en tystnad, eller så kanske någon byter ämne. Jag antar att många är rädda för att säga fel saker, eller för ämnet överlag.

Men vet ni, det är precis det här som är så farligt. Vi måste prata mer om psykisk ohälsa. Faktiskt jättemycket mer. Så nästa gång jag nämner att jag hamnade på psykakuten vill jag inte att du börjar prata om regnet. Fråga istället hur det kändes, vad som hände eller hur jag mår nu. Till exempel.

3. Det känns på riktigt
Visst, det heter psykisk ohälsa. Det innebär dock inte att det inte känns på riktigt. Tvärtom så känns det extremt mycket rent fysiskt. När jag får  mycket ångest tror jag att jag håller på att få en hjärtattack. Att jag kanske dör. För jag kan inte andas och pulsen är skyhög utan anledning och jag mår illa och behöver kräkas.

Därför känns det som ett stort hån när någon kommer och säger att “det bara är att tänka bort det”. Det är faktiskt riktigt jävla svårt att “tänka positivt” när en lägger all kraft på att försöker få några, om än väldigt korta och ytliga, andetag.

 


Du kanske också gillar

3 Kommentarer

  • Svara
    Mli
    4 maj, 2018 at 22:42

    Tack! ❤

  • Svara
    Jess
    6 maj, 2018 at 09:04

    Det här är helt orelaterat till ämnet, men jag ville bara berätta att jag nyligen hittat hit till din blogg (Hej!) och att jag redan fått en crush. Vilken underbar stämning och vilket starkt budskap du förmedlar! Jag är ganska ny på gymmet, har tränat regelbundet i snart 3 månader och börjar bli allt mer nyfiken på de fria vikterna och att våga träna lite tyngre, och den här bloggen gör mig verkligen peppad på det.

  • Svara
    Ann
    6 maj, 2018 at 12:42

    Vansinnigt bra formulerat. Får lite prestationspress att skriva något klokt men hittar inget. Vill bara skriva att jag tycker du är bra.

  • Lämna en kommentar