BLOGGMENY
Övrigt

Mitt Stora Feta Lårtest: Dag 1

Följ med mig i jakten på den bästa metoden mot lårskavsår!

Äntligen närmar vi oss sommaren! Det betyder att vi kan skippa långa byxor och istället njuta av att lufta låren i korta shorts och kjolar… Ja, så tänkte jag de första tio minuterna. Sedan blev jag påmind om smärtan från helvetet som uppstår på insidan av låren varje sommar. Jag pratar givetvis om lårskavsår.

Det är något som extremt många lider av – och då menar jag verkligen lider – men som få pratar om. Det märkte jag inte minst när jag nämnde det på min insta och fick massvis av meddelanden från tjejer som trodde att de var ensamma om problemet. Många som drabbas tror nämligen att det är fel på dem. Att det är ett tecken på att de är för tjocka.

Och visst, mina lårskavsår har blivit betydligt värre sedan jag blev tjock men det kan också bero på att en till exempel har vältränade lårmuskler eller är kobent. Men oavsett anledning så ska du inte behöva gå runt och ha ont hela sommaren, eller sluta visa upp dina fantastiska lår. Därför tänker jag nu inleda Jakten På Den Perfekta Metoden Mot Lårskavsår (eller Mitt Stora Feta Lårtest, som inte beskriver det särskilt bra men som låter mycket bättre).

Så framöver kommer jag varje dag testa en ny metod eller produkt mot lårskavsår. Det kan vara allt från gamla husmorsknep till produkter som är specialdesignade för ändamålet. Jag vet inte riktigt hur länge det kommer pågå eftersom det beror rätt mycket på hur många olika produkter jag testar, men jag kommer uppdatera här varje dag.

Och nej, det kommer inte vara något vetenskapligt test eftersom det är hyfsat omöjligt för mig att standardisera väderförhållanden och all aktivitet. Men jag tänker se till att gå ungefär lika många steg varje dag och jag kommer bara använda kjol eller klänning. Då kör vi igång med dag 1:

Metoden
Jag tänkte att vi kan se dag 1 som något slags utgångsläge och därför är dagens metod: ingenting. Jag har helt enkelt låtit mina lår gnuggas mot varandra hur mycket de har velat utan något som helst skydd.

Användarvänlighet
Ja, under den här kategorin är det då meningen att jag ska recensera hur smidigt, enkelt och bekvämt det har att använda just den här metoden. Och jag kan ju inte säga att det är särskilt krångligt att låta bli att använda något, så idag får metoden maxpoäng på bekvämlighetsfronten:

Smärta
Värre är det när vi kommer till den här delen, där jag på något sätt ska försöka rangordna smärtan på insidan av låren. Här är alltså högt poäng dåligt, vilket jag nu inser kan bli förvirrande men jag tror vi klarar det. Att jag har gett den här metoden 5 av 5 smärtpoäng innebär alltså att det gör så förbannat ont just nu. Jag behöver just nu kissa men pallar inte eftersom jag antingen behöver gå så det ser ut som att jag har bajsat på mig eller så kommer mina såriga lår nudda varandra. Att jag har använt den här metoden – det vill säga ingenting – hela helgen har väl också spelat in.


Resultatet

Föga förvånande ger jag alltså 0 poäng till att inte göra någonting åt lårskavsåren. Det är en värdelös metod. Testa inte den. Kolla tillbaka här imorgon för att läsa om någon metod som förhoppningsvis är bättre.

Annons

11 kommentarer

  1. Så bra serie! Spenderade hela gårdagen i klänning med avklippta strumpbyxor under, typ som cykelbyxor-shorts för att slippa såren!

  2. Tack Sara för att du lyfter ämnen man sällan talar om!
    Själv har jag haft hemska skavsår mellan låren tills jag för något år sedan blev tipsad om pjur premium glid, silikonbaserat glidmedel. Älskar det verkligen men skulle vilja prova något annat. Skulle vara guld värt att se om det finna något du tycker är bättre i jämförelse med det!

  3. Älskar att nån gör detta testet åt mig!! Det är ju hemskt 😭 kan du också väga in behåring tror du? Har du hår/rakad/icke hårig naturligt vid skavstället? För ibland får jag för mig att det blir värre av att raka, för mig är det liksom hårsäckarna som blir röda och skaviga.

    Ett tips men som du säkert redan tänkt prova; babypuder! Funkar ett tag. Hade det i handväskan förra sommaren. Kan se lite lustigt ut när men på stan maåte akut-pudra sig mellan benen 😀

  4. Jag kallar mitt for “chubrub”. Har last om sadana dar chafingsalvor som t.ex. maratonlopare anvander, att de kan funka att smorja pa insida lar. Har dock inte testat sjalv an men hoppas att du kanske tanker testa och utvardera! 🙂
    (Funkar ju med tunna “cykelbrallor” under men det ar alltid bra att lufta punanin)

  5. Twilfit har byxor,typ shorts i siden.Svala o sitter bra.Tyvärr dyra.Nästa tips är Löplabbet .Typ salva, heter Glide,ca 149:-Mycket drygt.Dessa två tillsammans har räddat mig flera gånger om!!!!Lycka till👍!

  6. Du måste testa silkesshorts från exv Twilfit. Inte svinsnyggt men ingen annan ser dem ju under klänningen/kjolen och de hjälper mot både skavsår och rinnande svett… Dessutom ska de enligt säljaren svalka på sommaren och värma på vintern. Tycker nog faktiskt att det stämmer. Lätt på topp 10-listan över mitt livs bästa investeringar!

  7. Det här problemet är inte könsspecifikt utan drabbar även män. Soldater kallar det “infanterield” och det kan uppstå på långa matcher odyl. Avhjälptes med att öppna gylfen för ökad luftgenomströmning samt pudra med babypuder på det ömmande stället.

    Golfare får samma lika men där är tipset babyolja. Det brukar hålla minst sex timmar dvs en längre golfrunda på en varm sommardag.

    Jag använder babyolja mycket ofta på sommaren.

  8. Oh, mitt tips och tillägg som är billigt och finns i livsmedelsbutiker är Dove Invisible Dry deo-stift! Använder dagligen sen förra sommaren och funkar i timvis för mig. 🙂

Lämna en kommentar