BLOGGMENY
Träning

Därför vill jag inte ha dina tekniktips

Nej, jag behöver inte akta ryggen och jag vill inte ha dina tekniktips över huvud taget.

Du ser ett klipp på sociala medier av någon som lyfter en tung vikt. Förmodligen tyngre än vad du någonsin skulle kunna drömma om att rubba. Och personen som lägger upp videon är stolt över sin prestation. Vilken är din första reaktion? Att bli glad över att personen känner sig nöjd? Kommentera “grattis”? Eller kanske att kommentera “AKTA RYGGEN” eller skriva ett meddelande om allt personen borde göra annorlunda? Ja, om det sistnämnda alternativet känns mest lockande så är det här inlägget till dig.

För så fort jag lägger upp en video där jag lyfter en tung vikt verkar det finnas en typ av människor som snabbt flockas vid mina kommentarer och inkorg för att berätta om allt jag borde göra annorlunda. Och jag är inte ensam, utan jag vet många andra som upplever samma sak (att det i 90 procent av fallen är snubbar som försöker “hjälpa” mig kommer inte som en chock för någon va)?

Jag förstår att de här “hjälpsamma” personerna i de flesta fallen vill väl. Men alla dessa oönskade råd förstör faktiskt en stor del av nöjet med att dela med sig av träningen på sociala medier – och de är extremt sällan, kanske till och med aldrig, till någon nytta. Därför tänkte jag dela med mig av en liten lista på de tre viktigaste skälen till att du borde sluta säga till andra hur de ska lyfta vikter – och så bjuder jag till och med på tre tillfällen då det är fritt fram att komma med tekniktips.

1. Det sänker självförtroendet
När jag lägger upp ett träningsklipp är jag oftast nöjd med mitt lyft. Att då mötas av massor av meddelanden och kommentarer från folk som vill berätta varför jag gör fel och hur jag borde göra är faktiskt rätt jävla tråkigt. Och det spelar ingen roll att jag är medveten om att jag i den absoluta majoriteten av fallen kan betydligt mer om träning än de som kommer med tipsen – självförtroendet sänks rejält.

Det har faktiskt hänt fler än en gång att jag har raderat videos just av den anledningen. För när jag vill visa upp att jag har slagit personbästa i knäböj och mest får kommentarer om att det ser farligt ut för knäna och att det inte är tillräckligt djupt (jo, det är det) så får det mig att tänka att det kanske inte var så himla bra presterat som jag tänkte. Fast det var det ju egentligen alltid.

2. Du känner inte till mina förutsättningar
På bilderna ovan har jag medvetet ryggen i positioner som många skulle påstå är direkt skadliga. Hade jag lagt upp dem på instagram är jag säker på att kommentarsfältet snabbt hade fyllts av “akta ryggen”-kommentarer. Men personerna som kommenterar tänker inte på att kettlebellen bara väger 16 kg, vilket är superlätt för mig – jag brukar liksom gå med 20 gånger den vikten på axlarna. Jag är därför ungefär lika orolig över min rygg här som om jag hade stått med ryggen i dessa vinklar helt utan någon vikt.

Det som kan vara skadligt för dig är alltså inte automatiskt det för någon annan. På samma sätt är det en enorm skillnad på om en nybörjare som håller på att lära sig tekniken i knäböj faller in med knäna och om jag gör det under ett maxlyft på en tävling. Har du tränat med tunga vikter under en längre tid kommer du med stor sannolikhet lära känna din kropp tillräckligt bra för att veta om dina knän klarar av att falla in lite och om ryggen mår bra trots att du svankar lite.

3. Alla lyfter inte likadant
De absolut värsta när det kommer till tekniktips inom träning är den typen av personer som nyligen har lärt sig baslyften och kanske läst någon bok av Rippetoe. De tror nämligen att de har full koll på hur alla lyft ska se ut – men de har ännu inte förstått att det finns goda skäl till att alla inte bör lyfta på samma vis. Knäböj kan till exempel göras med hög och låg stångplacering, med maximalt djup eller precis på gränsen till godkänt och med bred och smal fotplacering – och allt däremellan.

Visst kan det finnas en skillnad i vilka muskler som aktiveras mest beroende på vilken variant du väljer, men ingen av dem är fel. Det gäller helt enkelt att hitta den varianten du trivs med. Vilken just du bör välja avgörs bland annat av hur din kropp är byggd, vilka som är dina svagheter och styrkor och vad du i allmänhet känner dig bekväm med.

Det betyder att jag med mina 153 ståtliga centimetrar inte bör marklyfta på samma vis som någon som är två meter lång, och att det för någon med långa lårben kanske är rent av omöjligt att gå “ass to grass” i knäböj. Bara för att vi inte lyfter på exakt det sättet du har fått lära dig innebär det alltså inte att vi gör fel – och om du kommer och försöker övertala oss om motsatsen visar du bara hur okunnig du är.


Men okej, det finns faktiskt legitima skäl till att ge någon tekniktips. Här är några av dem:

1. Om jag ber om hjälp
Det har faktiskt funnits tillfällen då jag uttryckligen ber om mina följares tips i någon övning. Då är det givetvis fritt fram att härja loss med dina råd.

2. Om du är världsmästare
Ja, är du världsmästare i styrkelyft tar jag gärna dina råd. Likaså om du faktiskt är en coach med gedigen erfarenhet av att hjälpa andra att bli starka. Problemet är att det aldrig har hänt, utan de som försöker hjälpa mig har sällan mer än ett års erfarenhet av att lyfta vikter.

3. Om det finns en uppenbar risk
Och då menar jag inte att du tror att jag eventuellt kan få lite ont i ryggen, utan typ att jag använder en maskin på ett helt felaktigt sätt så att alla vikter riskerar att rasa ner på mig.

Okej? Tack.

Annons

1 kommentar

Lämna en kommentar