BLOGGMENY
Träning

6 tips för dig som är tjock och känner dig obekväm på gymmet

Några tips till mina fellow tjocka kvinnor som känner sig osäkra på gymmet.

Att känna sig lite osäker och nervös som nybörjare på gymmet är helt naturligt. För de allra flesta går det här över efter bara några pass. Men riktigt så enkelt är det inte för alla. Jag får ofta meddelanden från kvinnor som slutar gå till gymmet efter bara en gång eller som aldrig vågar sig dit. De upplever nämligen att de inte hör hemma där.

Anledningen? De är inte smala. Som en tjock kvinna som stormtrivs på de flesta gymmen tänkte jag därför dela med mig av mina bästa tips för att bli av med den känslan. Kanske kommer dessa små råd till och med hjälpa dig att tycka om att träna. Även du som bara känner dig lite osäker på gymmet kommer förmodligen ha nytta av en del av dem.

1. Träna på en atletklubb

Jag vet att det kan låta skrämmande, men om du har en atletklubb eller tyngdlyftningsklubb i närheten rekommenderar jag dig att testa att köra ett pass där. Och nej, jag vet vad du tänker, men du behöver varken vara stark eller ha några planer på att tävla för att träna där. En stor fördel är att fokus på dessa gym enbart ligger på att lyfta tungt och prestera på topp, och inte på utseendet.

Bäst av allt är dock att du med stor sannolikhet kommer stöta på starka kvinnliga styrkelyftare och tyngdlyftare, och de är sällan pinnsmala. Att se dem träna kommer förmodligen hjälpa dig att inse att man inte behöver vara superdeffad för att vara vältränad, och det har åtminstone hjälpt mig att våga ta plats på gymmet.

2. Lyft tungt

Okej, jag förstår att alla inte tycker det är kul att lyfta tungt bara för att jag älskar det (även om det är svårt för mig att fatta). Men jag kan ändå inte låta bli att tipsa om att testa. Och då menar jag inte att du sätter dig i maskinen och gör så många repetitioner som möjligt med den näst lättaste vikten.

Lassa istället på vikter på skivstången och testa hur tunga marklyft du kan göra. Det är nämligen stor chans att du som väger lite mer kommer klara tyngre vikter än din smalare kompis – det finns en anledning till att man tävlar i viktklasser. När du inser att du är starkare än du trodde kommer det kännas roligare att lyfta, och ditt självförtroende kommer med stor sannolikhet höjas rejält.

3. Köp träningskläder du trivs i

Visst, det här är en väldigt ytlig punkt. Men för mig spelar kläderna jag har på mig en stor roll för självförtroendet på gymmet. Och när jag skriva att du ska köpa träningskläder du trivs i så menar jag verkligen trivs – jag syftar inte på träningskläder som håller in magen eller som döljer din kropp.

Själv känner jag mig till exempel betydligt mer trygg i mig själv på gymmet när jag har på mig bara shorts och sport-bh än när jag har långa tights och t-shirt. Har jag heltäckande kläder så känns det liksom som att jag försöker dölja kroppen, och jag tror därför att andra tycker att jag ser osäker ut. Även om det med stor sannolikhet inte stämmer så gör det att jag känner mig lite osäker.

Vad just du trivs i kan jag såklart inte veta, så det kan vara en bra idé att gå till en sportbutik och testa lite kläder, utan några dumma föreställningar om att du som är tjock borde undvika vissa kläder eller mönster. Finns inte din storlek i vanliga sportbutiker rekommenderar jag till exempel Asos eller Ellos.

4. Rensa på sociala medier

Om ditt sociala medier-flöde är fullt av normsmala kvinnor som lyfter vikter så är det inte särskilt konstigt om du inte känner att du hör hemma på gymmet. Så börja följa starka kvinnor som inte har normkroppar (jag ska tipsa om några konton senare på min instagram) och avfölj de som ökar dina kroppsnojor. Kom ihåg att du inte behöver följa någon för att vara snäll.

5. Fake it till you make it

Okej, det här är kanske det klyschigaste jag har skrivit här. Men för många beror osäkerheten på att man tror att alla andra på gymmet ser att man är nybörjare. Så genom att gå dit och låtsas som att du har full koll så är det stor chans att du faktiskt känner dig mindre osäker.

6. Säg till

Punkterna jag har listat ovan har främst som syfte att stärka dig mentalt, för i 99,9 procent av fallen är det problemet. Men vi kan inte komma från att det finns många idioter, och jag har inte direkt bara positiva erfarenheter av biffiga gymsnubbar. Så om du faktiskt får ju konstiga blickar, om någon kommer med elaka kommentarer eller gör dig illa till mods bör du säga till personalen. De blir förmodligen bara glada över att få veta det eftersom de trots allt vill att de som tränar där ska trivas. Gör de ändå inget åt saken? Hör av dig till mig så hänger jag ut dem.

Annons

3 kommentarer

  1. Så bra lista! Jag håller verkligen med om att lyfta tungt ger en mer självförtroende på gymmet. Jag är dubbelt så stor som de flesta personerna på mitt gym och har aldrig känt att jag har rätt att ta plats där. Men så fort jag vågade prova att lyfta tungt insåg jag att jag är sjukt stark, och det har gett mig ett SÅ mycket bättre självförtroende. Älskar känslan när jag kan lassa på mer vikt på stången än de synligt vältränade, kaxiga killarna som står och flexar musklerna i spegeln bredvid mig på gymmet. Plötsligt har det blivit helt självklart att även jag hör hemma på gymmet.

  2. Jag tillhör den här gruppen som inte känner mig bekväm på gym. Det är inte “jag”. Jag håller gärna pass på gym men träna, nej tack. Dina tips är verkligen bra. Kanske att en antigymråtta som jag snart börjar tänka annorlunda.

    http://hannafialotta.blogg.se

  3. Grymt bra lista! För mig har det också varit sjukt bra att i ett träningsprogram. Jag vet exakt vad jag ska göra och det ger mig en känsla av att “ha koll”.

Lämna en kommentar