Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Kroppspositivitet

13 saker du INTE behöver göra i sommar

Sommaren kan vara härlig, men det kan också kännas extremt kravfyllt. Här är därför en lista på 13 saker du faktiskt inte behöver göra om du inte känner för det.

  1. Sola. Okej, jag vet att det finns många soldyrkare där ute men jag är definitivt inte en av dem. Det är för varmt och jäkligt tråkigt efter fem minuter. Med tanke på att det dessutom kan vara direkt skadligt om du inte pallar smörja dig med dyra solkrämer varannan minut så känns det som en bra idé att skippa det.
  2. Älska dig själv. Självklart önskar jag att vi alla åtminstone kunde acceptera oss själva och våra kroppar. Men vi lever i ett samhälle där kroppshatet i princip är en norm, och att ta sig därifrån är inte så jävla lätt. För många är det tvärtom riktigt svårt och tar lång tid. Om du inte känner för att visa upp kroppen på stranden i sommar så är det alltså inte ditt fel, det är samhällets. Ge det lite tid så kanske ditt kroppshat är liiite svagare nästa sommar. 
  3. Vara ute hela dagarna. Visst, i vår del av världen har vi inte särskilt många dagar då man kan spendera hela dagarna ute utan att frysa ihjäl.  Men det spelar ingen roll: ibland är helt enkelt det skönaste som finns att hänga i soffan och kolla på netflix. Även om solen för en gångs skull råkar skina där ute. 
  4. Grilla varje dag. Jodå, grillat kan vara riktigt gott. Men det kan också capricciosan från din närmaste pizzeria vara. Det är dessutom mindre risk att du misslyckas samtidigt som det går snabbare. Perfekt!
  5. Festa. Sommarnätter i all ära, men att gå och lägga sig i tid och vakna pigg dagen efter är inte något du bör underskatta.
  6. Vara nykter. Innan någon blir förbannad: självklart finns det gränser, och har du problem med alkohol ska du givetvis undvika det. Men om du under en begränsad period, under till exempel semestern, känner att du dricker några öl mer än du brukar så är det fasen okej. Drinken jag håller i handen på bilden är till exempel inte den enda jag drack på La Pared.
  7. Äta sockerfri glass. Ärligt talat, vi vet alla vet att den feta och sockerfyllda glassen kommer vara godare.
  8. Träna. Visst, du kanske är ledig och har all tid i världen. Men det är faktiskt okej att ta semester även från träningen om du känner för det. Kanske kommer det innebära lite välbehövlig vila och att du är starkare och mer peppad än någonsin när du väl börjar träna igen.
  9. Gömma dig. För om du någon gång läste att “äppelformade” kroppar passar bäst i baddräkt så stämmer inte det, hur din kropp än ser ut så passar den bäst i det du gillar mest. Och om du har för mycket celluliter för att kunna ha shorts? Absolut inte. På samma sätt tycker jag det är dags att du låter gäddhänget fladdra loss i ett svalt och skönt linne. Jag vet att jag har sagt det många gånger men det är värt att upprepa, för jävlar vad självförtroendet sjunker när man tror att man måste gömma sig.
  10. Krossa normer dygnet runt. Det här kanske låter motsägelsefullt med tanke på att jag precis sa att du kan ha shorts oavsett hur dina lår ser ut, men ärligt talat: att gå emot samhällets normer kan vara jobbigt. Pallar du inte blickarna du får av att visa dina dallrande lår så förstår jag helt och hållet. Om du inte orkar försvara dina orakade ben eller armhålor innebär det inte att du är en dålig feminist eller att du faller för idealen. Du är mänsklig. Vi tar ett steg i taget, tillsammans.
  11. Vara lycklig hela tiden. Det pratas betydligt mer om höst- och vinterdepression men det är också vanligt att känna sig nere nere under våren och sommaren. Själv får jag betydligt mer ångest under den här perioden, och det förvärras av att jag känner att jag borde vara så jävla sprudlande lycklig. Därför vill jag berätta att du får vara hur arg och ledsen och neutral du vill oavsett hur mycket solen skiner där ute.
  12. Äta fräscha sallader. Det går knappt att diskutera mat under sommaren utan att någon berättar att de minsann bara är sugna på kall mat när det är varmt, och att de typ endast lever på gurka och vattenmelon. Och visst, ät det om du är sugen på det men kom ihåg att det är precis lika okej att äta vanlig jävla mat som är varm, fet, kaloririk, ofräsch och GOD.
  13. Göra något du inte känner för. Okej, den här listan kanske var lite spretig och konstig. Men det jag vill säga är helt enkelt att du ska släppa alla tankar på vad du borde göra och hur du borde se ut på sommaren. Då kommer du njuta mycket mer. Och detta gäller för övrigt året runt.
Annons
[adl-post-slider id='33828']

4 kommentarer

  1. Hej.

    Jag är en överviktig kvinna i 30 års åldern som har haft problem med kost hela mitt liv. Jag har testat en massa olika dieter men inget verkar fungera. Jag har en vän som skickade en länk till mig på en sida som förklarar anledningen till varför man misslyckas med kostintaget. I slutet av artikeln så finns det en länk till ett två veckors program som ska tydligen hjälpa en att skapa realistiska mål osv…
    Jag undrar om du har hört talas om detta och du tror att det kan vara något som är värt att investera lite pengar i.

    här kommer länken
    http://weeattolive.simplesite.com/

    tack på förhand

  2. Exakt !!! Fattar inte alla som “tappar matlusten ” helt när det är varmt och bara vill ha “något lätt “.. man måste väl ha mat även att det är varmt ?? Ändå så instämmer man i den där kören men nu är det slut med det !

  3. alltså jag har precis hittat lösningen till att kunna traska runt i bikini och shorts som inte ens tänker halva röven, lösningen till att kunna träna i korta cykelshort. De satt visst inte i vikten. Utan i en fantastisk liten specialdeo mot friktion och lårskav. Jag behövde visst inget tight-gap som de så fint heter utan jag behövde lårskavsdeo. Att rekommendera by the way 😊

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.