Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

5 saker du inte behöver oroa dig för när du börjar träna på gym

Att träna på gym är varken svårt eller krångligt – här är fem saker många oroar sig för helt i onödan.

“Tänk om jag blir för stor?”

Det här är förmodligen den allra mest obefogade oron av alla. Att bygga muskler kräver mycket tid och energi, och för oss kvinnor är det ännu svårare eftersom vi har en annorlunda hormonuppsättning jämfört med män. Det finns alltså ingen risk (eller kanske chans?) att det plötsligt dyker upp massa muskler du inte vill ha, om du inte knaprar lite olagliga piller vid sidan av det vill säga.

“Kommer alla kolla?”

Jag vet hur det känns att vara ny på gymmet och jag har också trott att alla kollar på mig. Men jag kan lova att så inte är fallet. Det dyker hela tiden upp nybörjare på gymmet, och om vi som är mer träningsvana skulle lägga tid på att stirra ut dem så skulle vi inte få någon träning gjord. Med det sagt: om det faktiskt är någon som är obehaglig och kollar mycket bör du prata med personalen.

“Vilket program ska jag följa?”

När du börjar träna på gym har du en stor fördel: din kropp kommer anpassa sig till styrketräningen, vilket innebär att du snabbt bygger muskler och lyfter tyngre. Detta sker i princip oavsett vad du gör, så länge du faktiskt anstränger musklerna regelbundet så att det känns jobbigt. Du kan vänta med att försöka leta reda på det optimala träningsprogrammet för dig tills om några månader när du kanske börjar nå din första platå. Nu är det bara att träna på.

“Måste jag vara vältränad?”

Nej, nej och nej. Det här är ett av huvudbudskapen med min blogg: att träning är till för ALLA. Du behöver inte se ut på ett visst sätt, klara några särskilda vikter eller leva en speciellt hälsosam livsstil för att träna. Om du tänker förändra hela dig innan du börjar träna är det står risk att det aldrig blir av. Och när du väl börjar på gymmet märker du nog att alla typer av människor finns där.

“Vilka kosttillskott ska jag ta?”

Jag använder regelbundet vissa kosttillskott, som proteinpulver, koffeintabletter och kreatin. Det är för att möjligtvis få en liiiiten prestationshöjning (och för att många proteinpulver är goda). Men det är viktigt att veta att inget av detta är ett måste för att få bra träningsresultat.   När du börjar träna behöver du inte fundera en enda gång på diverse kosttillskott om du inte känner för det. Faktum är att det aldrig är en nödvändighet. Och om någon påstår motsatsen så är hen okunnig eller försöker sälja på dig en skräpprodukt.

Annons

1 kommentar

  1. En liten viktig lärdom för alla nya gymmare är dock att plocka undan efter sig och ta bort vikter, lägga allt på rätt plats osv.😊 ”Alla är inte lika starka som du.”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.