Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

5 tips för att träna utan utseendefixering

Med tunga vikter i händerna är det omöjligt att fokusera på utseendet.

Blir du lätt för fixerad vid utseendet när du börjar träna? Här är mina bästa tips för att undvika det.

Jag får ofta frågan från andra kvinnor om hur man gör för att undvika att drabbas av utseendefixering och/eller vikthets när man börjar träna. Ofta börjar de här personerna träna med målet att bli starka och hälsosamma, men i slutändan står de där och räknar kalorier och fokuserar alldeles för mycket på hur de ser ut. Det är inte särskilt konstigt.

Vi lär oss trots allt tidigt att träning är något ytligt, något som man ägnar sig åt för att förändra utseendet. Och bläddrar du i vilken träningstidning som helst (förutom just Hälsa & Fitness som jag råkar vara chefredaktör för) så kommer du snabbt bli påmind om det. När jag själv började träna på gym hade jag bara ett enda mål: att bränna kalorier och gå ner i vikt.

Det har tagit många år för mig att sluta fokusera på de ytliga aspekterna av träningen och börja uppskatta de många andra fördelarna – som att det ger mig ett bättre självförtroende, hjälper mig att orka mer och minskar ångesten. Och vet ni? Det är faktiskt först nu som jag till fullo kan njuta av träningen. För att fler av er ska uppleva den riktiga träningsglädjen tänkte jag dela med mig av några tips som har varit viktiga för mig.

1. Träna något du tycker är kul

Jag vet, när det kommer till den här punkten är jag lite tjatig. Men det är en så förbannat viktig punkt att jag måste ha med den i alla mina inlägg, oavsett vad de handlar om. Typ. För hade jag fortsatt trampa mig igenom spinningpassen och kämpa på löpbandet hade jag aldrig lyckats lämna vikthetsen eller utseendefixeringen. Då var träningen bara något ångestframkallande som jag led mig igenom.

För att sluta se träning som en viktnedgångsmetod var det absolut nödvändigt att jag hittade något jag tyckte var kul: att lyfta vikter. Därför är mitt bästa tips att du testar dig fram för att hitta en träningsform du gillar, och inte plågar dig själv igenom pass som du tror att du måste genomföra.

2. Undvik speglar

De flesta gymmen är fullkomligt tapetserade med speglar, men om du har möjligheten kan det vara en bra idé att undvika att träna framför en. Det kanske låter löjligt, men för min del har det verkligen funkat. De flesta av oss är redan alldeles för medvetna om hur vi ser ut, inte minst när vi tränar. Det sista vi behöver är att bli påminda om det varje sekund.

Det kan faktiskt också vara en fördel teknikmässigt. När du lyfter bör din nacke vara neutral, och om du står framför en spegel är det stor risk att du kommer vrida och vinkla på huvudet för att kunna se dig själv. Om du absolut måste se hur din teknik ser ut är det bättre att ställa upp mobilen och filma (observera att det här kan vara triggande för vissa) eller be en vän att kolla.

3. Sluta mäta dig

Det kan verka harmlöst att någon gång då och då ställa sig på vågen, ta fram måttbandet eller fota före- och efterbilder. Men för många leder detta till en ond cirkel, där du går från att väga dig en gång i månaden till att göra det varje dag och plötsligt anpassa all träning efter siffran den visar. Och jo, jag pratar i allra högsta grad utifrån egen erfarenhet.

Så hur lockande det än känns och hur övertygad du än är om att du inte kommer bli besatt av det: sluta mäta dina resultat i form av kilogram, centimeter eller några ytliga parametrar över huvud taget. Du kommer tacka dig själv i slutändan.

4. Sätt prestationsbaserade mål

För mig är det viktigt att ha ett prestationsbaserat mål med träningen. Det kan vara en tävling jag tränar inför, en särskild vikt jag vill lyfta eller att jag helt enkelt har bestämt att jag ska knäböja ett visst antal gånger i veckan. Det ger mig inte bara motivation utan fungerar också som en distraktion från allt det där ytliga.

För när jag går till gymmet med fokus på att klara den där vikten så kommer jag inte tänka på hur jag ser ut under tiden. Efteråt funderar jag inte på hur många kalorier jag har förbränt, utan är upptagen med att analysera hur mina lyft såg ut.

5. Var snäll mot dig själv

Med det sagt vill jag höja ett varningens finger när det kommer till att sätta mål, för är du för hård mot dig själv finns det en stor risk att träningen känns kravfylld och blir ångestframkallande. När du sätter dina mål är det viktigt att du tänker realistiskt och att du är beredd att anpassa det under tiden. Kanske är du inte typen som ska sätta några mål över huvud taget för att sänka prestationskraven?

Det är inte omöjligt att det visar sig att utseendefixeringen och vikthetsen smyger sig på trots att du följer dessa tips. Det kan vara ett tecken på att du inte är redo att börja träna än, i alla fall inte i just den formen. Lyssna på dig själv och prioritera din mentala hälsa.

Annons

1 kommentar

  1. Så kloka tips!
    Ffa den där med speglarna.
    Jag tränar bara utomhus sedan några år tillbaka. Det fungerar bra för mig.
    Totalt spegelfritt och allt som oftast i lugn och ro. Inte för att jag på något vis behöver ”gömma” mig under träning, utan bara för att jag har mig själv och mitt eget välmående att bry mig om. Inga krav på särskilda kläder, bortsett att dom ska vara efter väder såklart. Den friska luften är ju en fet bonus såklart.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.