Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

Skippa nystart, kickstart och rivstart i höst

Därför bör du skippa kickstarten och börja träna lite lagom mycket efter sommaren.

Så känns det till slut som att hösten är på ingång. De flesta är tillbaka på jobben och vi börjar återgå till någon slags vardag. Men det allra tydligaste tecknet på att sommaren närmar sig slutet är att diverse personliga tränare börjar göra reklam för sina tjänster på sociala medier med ord som “nystart” och “kickstart”. Men jag vill avråda dig från alla dessa “starter”, och jag ska berätta varför.

För en “rivstart” eller “kickstart” antyder att något dramatiskt kommer ske. Det handlar aldrig om någon slags gradvis upptrappning av träningsmängden eller att den nya kosten introducerat med en måltid i taget. Istället ska allt ske på en och samma gång med full intensitet. Och det är här vi har det givna receptet på ett totalt misslyckande.

Allt eller inget

Många får nämligen för sig att det inte räcker med att bara börja träna. De ska samtidigt börja äta nyttigt, sluta dricka alkohol och bli några perfekta helyllemänniskor. Och visst, din kropp mår sannolikt bra av att du minskar alkoholintaget och ser till att du får i dig mycket näring – men hur kul kommer det vara?

Min kvalificerade gissning är: rätt jävla tråkigt. Och eftersom de flesta av oss inte är robotar som plågar oss själva i onödan kommer vi ge upp. Inte bara med den där kosten eller med din vita månad, utan också med träningen. För det här “allt eller inget-tänket” leder till att vi tror att det inte är någon idé att träna om vi fortsätter äta onyttigt. Och så har du kanske hört att träningen är bortslösad om du dricker alkohol efter, så du kan lika gärna strunta i det där passet innan utekvällen.

Det stämmer givetvis inte. Träning är så mycket mer än antalet förbrända kalorier eller muskeltillväxten efter ett enskilt pass. Träning kan vara det som ger dig ett bättre självförtroende, som får dig att må bättre mentalt och som innebär en välbehövlig paus från vardagens stress. Och du behöver inte hålla dig nykter och följa en strikt diet för att ta del av dessa fördelar.

Rakt in i kaklet

När det kommer till träning så är det sällan de här rivstarterna innefattar någon rimlig volym och intensitet. Istället är det rakt in i kaklet, med träning varje dag som ska vara så jobbig att du håller på att spy efteråt. Och det är ungefär motsatsen till vad jag skulle rekommendera när du börjar träna. Visst finns det några enstaka idioter som faktiskt njuter av att plåga sig á la crossfit, men de flesta av oss kommer tröttna. Riktigt snart. Om du inte skadar dig och måste sluta träna innan dess.

Men tänk om du istället hade börjat med någon typ av träning som du tycker är kul. En aktivitet som känns ganska behaglig och som inte ger dig ångest timmarna innan. Det kanske inte hade varit den träningsformen som ger bäst resultat på kort sikt, men efter ett halvår är det rätt mycket större chans att du har fortsatt med den. Och det spelar faktiskt ingen roll hur effektiva dina idiothårda pass är om du ändå slutar med dem efter två veckor.

Mina bästa tips

Så, hur ska du gå till väga då för att lyckas med din träning efter sommaren? Här är mina bästa tips:

1. Hitta en träningsform du gillar
SNARK, ska hon komma med den klyschan en gång till??? Jo, jag vet att jag upprepar det så ofta. Men såhär är det: tanken är att du ska hålla dig fysiskt aktiv regelbundet hela ditt liv. Du kommer inte klara det om du ägnar dig åt en träningsform du avskyr. Det absolut viktigaste är därför att du hittar någon typ av aktivitet som du gillar, eller åtminstone inte hatar.

2. Förändra inte allt
Sluta tänka att du måste förändra hela dig själv när du börjar träna, och lägg istället bara till ett pass eller två i veckan. Annars kommer du koppla träningen till den där tråkiga och strikta livsstilen, när det istället kan vara något kul och positivt. Och vill du förändra din kosthållning eller livsstil kommer det kännas enklare när du väl har börjat träna och fått in en rutin.

3. Sätt inga ytliga mål
Ge fan i att väga eller mäta dig själv. Ta inga före- och efterbilder. Fokusera istället på hur träningen får dig att må och hur det känns. För det är få av oss som behöver bli mer utseendefixerade än vi redan är.

Annons

6 kommentarer

  1. Helt rätt! Skönt att få peppen, ny stad och nytt jobb, ska leta efter någon rolig träningsform också 🙌🏼💪🏼

  2. Har varit otroligt rädd för att träna. Har köpt gymkort då och då för några månader, tagit mig dit ibland och ställt mig på crosstrainern. Stirrat mig blind på kalorimängden den visar och inte gått innan jag varit nöjd. Har gillat styrketräning, men har inte vågat låta det ta över min träning eftersom jag känt att det inte är “lika bra träning” som crosstrainern och löpbandet. Har mått dåligt av att vara på gymmet pga kalorihetsen det skapar hos mig. Men nu efter att ha följt dig i några månader så har jag köpt ett gymkort igen, och nu ska jag banne mig inte gå nära crosstrainern utan bara fokusera på styrketräning.
    Har varit rädd för att jag inte vet hur man gör, men har verkligen läst så många av dina inlägg här, så nu har den rädslan minskat otroligt mycket. Ska göra det som känns roligt och som min kropp klarar av. Tack för allt du gör <3 Världen behöver fler som du!

  3. Det du skriver är så sant! Tyvärr brottas jag med just detta. Så här är det: jag är överviktig och pg a sjukdom har jag varit väldigt stillasittande det senaste året. Nu vill jag börja mjukt med att få upp konditionen lite för att må bättre och orka mer, så jag tänker att promenader i vackra sensommarvädret kommer att vara härligt. Så nu promenerar jag en halvtimme per dag ungefär. Jätteskönt och jag mår bra av friska luften (har ett kontorsjobb och känner nu efter semestern hur jag inte mår bra av att bara vara inomhus). Problemet blir nu att så fort jag börjar röra på mig så kommer vikttankarna, jag har verkligen denna gång inte tänkt fokusera på att gå ner i vikt. Mina promenader är för att jag ska bli piggare och få bättre flås, INTE för att gå ner i vikt. Men mina ätstörda tankar dyker upp som ett brev på posten och jag börjar googla på nyttiga recept och får tankar på att skippa lunchen. Fy så jobbigt det är att träning i min hjärna är så mycket kopplat till vikt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.