Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

Den enklaste guiden till att komma igång med träningen – och fortsätta med den

Mina fem bästa tips för att komma igång med träningen – en gång för alla.

1. Sluta koppla träning till viktnedgång

Jag vill påstå att många misslyckade träningssatsningar beror på orealistiska förväntningar. Framför allt börjar många kvinnor träna av helt fel syfte: att gå ner i vikt. Men faktum är att forskning visar att träning är en rätt värdelös metod för att gå ner i vikt.

I den här meta-analysen kom man till exempel fram till att varken medel- eller högintensiv träning bidrog till någon större viktminskning. Den här studien visar att våra kroppar försöker kompensera för de förbrukade kalorier när vi tränar extra mycket, vilket i många fall innebär att viktminskningen uteblir.

Det, och många andra faktorer, innebär att de flesta som börjar träna för att gå ner i vikt rätt snart kommer inse att det inte funkar särskilt bra. Då tänker de att träningen är meningslös och slutar med det.

Om du istället börjar träna med förväntningarna att ta del av de många andra hälsoeffekterna som träning verkligen kan ge – både fysiskt och psykiskt – är det större chans att du kommer bli nöjd med resultaten. Då kommer du får mer motivation och chansen för att du kommer fortsätta träna ökar.

2. Testa olika träningsformer

Du kanske tycker att det ser coolt ut när jag lyfter vikter (jag förstår dig, det tycker jag också). Men om du går till gymmet och märker att du blir fett uttråkad så är det kanske inget för dig. På samma sätt tänker du kanske att du vill bli en löpare, men om du efter några löprundor inser att varje pass är astråkigt så borde du nog hitta någon annan träningsform.

Jag vet att jag upprepar det här så ofta, men om du vill öka chanserna för att behålla träningsmotivationen på lång sikt så är det allra bästa du kan göra att hitta en träningsform du gillar. Om du avskyr varje sekund av dina träningspass är det väldigt stor risk att du så småningom hittar på undanflykter för att slippa dem. Och om du mot förmodan kämpar på och genomför dem ändå kommer ditt liv bli rätt tråkigt.

Om du nu vill komma igång med träningen rekommenderar jag dig därför att testa massvis av olika typer av aktiviteter för att hitta något du gillar, eller åtminstone tycker är helt okej. Och tänk bortom gruppträningsschemat på gymmet.

Testa klättring, roller derby eller varför inte korpenfotboll? Kanske tycker du det är roligare att gå ut i skogen och lyfta stenarna du stöter på än att stå och nöta med en hantel. Om du tycker det känns läskigt att göra det själv kan du dra med en vän, ni kommer förmodligen ha det roligare tillsammans.

3. Bara börja

Nej, du behöver inte vara smalare för att börja träna. Du behöver inte heller vara starkare, äta hälsosammare eller läsa på innan. Många har den felaktiga uppfattningen att de på något sätt måste förändra sig själva innan de börjar träna, men det är inte sant. Ofta är det tvärtom rätt dumt att göra det.

För i de allra flesta fallen kommer det bara leda till att du faktiskt aldrig kommer iväg till gymmet, yogaklassen eller vad det nu kan vara. Därför är det bättre att du bara börjar, precis som du är just nu. Vill du nörda in dig i forskning eller ändra livsstilen så kan du göra det när du väl har börjat träna.

4. Sätt mål

Jag måste ha något mål för att ha motivation till träningen. Det kan till exempel handla om att jag har anmält mig till en tävling eller att jag har bestämt att jag ska klara en särskild vikt inom en viss tid. Det gör att träningen känns roligare, och framför allt hjälper det mig att behålla fokus på prestation istället för utseende.

Men gör för guds skull inte misstaget att sätta för höga mål. I slutändan är det stor risk att det leder till att du känner dig misslyckad och ger upp. Om du istället sätter lite för låga mål kommer du ändå känna dig glad när du når upp till dem – och då är det bara att sätta ett nytt att kämpa för.

5. Var snäll mot dig själv

Med det sagt: även om du sätter mål är det viktigt att du inte är för hård mot dig själv. De flesta har då och då perioder då de inte hinner träna så mycket som de hade velat eller helt enkelt inte har lust att göra det. Och det är okej. Acceptera att det är så just nu och ta nya tag när du känner att det är dags.

Annons
[adl-post-slider id='33828']

2 kommentarer

  1. Jag har har inte tränat sedan i början av sommaren och känner en längtan efter att komma igång igen..men det har varit motigt rent mentalt. Tänker att jag är för tjock, för svag, ovig och allmänt..blä:ig för att ens få vistas på gymmet..Så dina tips var precis det jag behövde läsa <3! Kommer speciellt att ta till mig och påminna mig själv om att sätta upp mål och att inte koppla ihop träning med viktnedgång (den punkten känns som jag skulle behöva tatuera in i min hjärna). Stort tack för tipsen <3

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.