Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

Vanliga myter som gör träningen tråkig

Fyra extremt vanliga träningsmyter som är riktigt effektiva för att döda träningsglädjen.

1. Träning är en bra viktnedgångsmetod

Jag vet att jag är lite tjatig på den här punkten, men den här myten är så utbredd att jag känner att jag behöver repetera följande: forskning visar att träning faktiskt inte är en särskilt bra metod för att gå ner i vikt. Jag har skrivit mer om det här bland annat.

Anledningen till att jag tycker det här är viktigt att lyfta fram (om och om igen) är att de som tränar för att gå ner i vikt sällan gör det på särskilt kul sätt. De spenderar ofta en evighet på en crosstrainer eller går långa powerwalks för att det påstås bränna flest kalorier.

Och visst, vi alla har olika intressen men jag kan fan inte tänka mig att det är särskilt många som njuter av att stå där och trampa på crosstrainern vid varje pass. Men om du inser att du inte bör använda träning som en metod för att gå ner i vikt ökar chanserna för att du ska upptäcka hur kul det kan vara att träna.

För om du börjar fokusera på alla andra fördelarna träning kan ge dig – som ett starkare självförtroende och en bättre psykisk och fysisk hälsa – kan du sluta fokusera på hur många kalorier du förbränner och börja testa dig fram för att hitta någon träningsform som du faktiskt gillar.

2. Det finns en risk att du blir för stor

Det är få myter som gör mig så förvirrad som den här. Jag får oftast höra den från andra kvinnor när de berättar varför de inte vill lyfta vikter, eller håller sig till de där superlätta färgglada hantlarna. De är nämligen rädda för att plötsligt lägga på sig massvis av muskler och “se ut som en man” om de börjar träna med tunga vikter.

Anledningen till att jag blir förvirrad är för att DET FUNKAR INTE SÅ. För det första: att bygga muskler tar tid och kräver både hårt arbete och planering. Ingen vaknar plötsligt upp en morgon med en bodybuilder-kropp. Speciellt inte du som kvinna.

Vi kvinnor har nämligen en annan hormonuppsättning än män, vilket betyder att det tar betydligt längre tid för oss att bygga muskler än män. Även om du skulle träna precis likadant som en manlig träningskompis skulle du alltså inte få i närheten av lika bra resultat.

Och för det andra: vem har sagt att muskler är något manligt? Stora muskler är snyggt, funktionellt och coolt. Det är inget som är reserverat för män. Så, lägg undan alla dessa tankar om vad som är manligt och kvinnligt – då kommer du få betydligt större träningsmöjligheter och har större chans att hitta en träningsform du tycker är kul.

3. Träning ska göra ont

Den där klyschan om “no pain – no gain” verkar tyvärr aldrig försvinna, trots att den är totalt felaktig. Visst, träning ska kännas jobbigt, och den känslan förväxlas lätt med smärta. Men om du verkligen får ont när du tränar betyder det att kroppen försöker berätta att något är fel.

Förutom att du riskerar att skada dig så kommer träningen förmodligen inte bli särskilt njutningsfull om du tror att du måste ta i tills det gör ont. Det är snarare stor risk att du kommer få ångest inför träningen, och kanske helt skippar passen efter ett tag.

Så: ta gärna i så att det känns ordentligt ibland, men gå inte runt och tro att det är de enda passen som räknas. Även de på lite lugnare intensitet, som känns lite mer behagliga, kommer ge bra resultat.

4. Det är allt eller inget

Jag hör ofta folk säga att de ska börja träna – så fort de har börjat äta nyttigt, gått ner i vikt, slutat röka och blivit några slags helyllemänniskor överlag. Många verkar ha den konstiga uppfattningen att det inte räcker att bara börja träna. De tror att de måste ändra hela kosthållningen och livsstil för att få några resultat.

Visst, det är inte helt dumt att se till att du får i dig tillräckligt mycket protein om du vill bli stark och bygga muskler, men utöver det behöver du inte göra några förändringar. Jag skulle faktiskt säga att det kan vara dumt att försöka ändra för mycket på en gång. Det finns nämligen en stor risk att något av följande händer:

1. Du börjar aldrig träna eftersom du aldrig lyckas göra dig av med de där dåliga vanorna.

2. Du börjar träna men märker att det är ganska tråkigt att leva ett liv där du bara tränar, äter nyttigt och sover. Så du ger upp efter ett tag.

Så, lägg bara till träningen i ditt liv, som det är just nu. På så sätt kommer du inte koppla ihop träning med tråkiga dieter och liknande förändringar och det är större chans att du faktiskt tycker det är kul. Om du verkligen har en vana som du vill bli av med så kan du ta tag i det efteråt.

Annons
[adl-post-slider id='33828']

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.