Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Kroppspositivitet

3 akuttips för solsemester utan kroppsångest

Sol, bad, god mat, drinkar… och kroppsångest? Här är mina bästa tips för en solsemester utan kroppshat.

Ni som följer mig på instagram har förmodligen inte missat att jag har tillbringat den senaste veckan i Egypten (närmare bestämt på Apollos nya träningshotell Aqua Vista). Under tiden har jag fått en del meddelanden från kvinnor som har bokat in semestrar under vintern, och som känner sig oroliga över att deras kroppsnojor ska förstöra för dem. Visst hade det bästa varit att arbeta med självkänslan på djupet, men ibland vill man ha snabba lösningar. Därför tänkte jag dela med mig av tre tips som du kan använda även om du bara har typ en vecka kvar innan det är dags för avresa.

1. Köp badkläder du trivs i

Visst, drömscenariot hade såklart varit att det inte hade spelat någon roll vad du hade klätt dig i för att du hade trivts med dig själv ändå. Men ärligt talat är det få kvinnor som är så bekväma med sina kroppar. Så om du är den som använder samma badkläder som du har haft i åratal kan det vara en bra idé att lägga en slant på en ny bikini eller baddräkt.

Ja, det kanske är ytligt, men för mig är det ett enkelt och effektivt sätt att höja självförtroendet vid poolen eller stranden. Och glöm för guds skull alla artiklar du har läst om vad som är “smickrande” för din kroppsform. Ta med dig ett gäng badkläder till provrummet och testa dig fram för att hitta något du tycker passar.

2. Du behöver inte ta massa bilder

Jag vet, när man är på semester känns det nästan obligatoriskt att lägga upp härliga badbilder på sociala medier. Men vet ni? Det är inget tvång. Alltså, att se bilder och filmer av min kropp har absolut hjälpt mig att acceptera den. Men det är en låååång process, och i början kommer de flesta förmodligen få mer kroppsångest av att se sin kropp på bild.

Ja, jag talar av egen erfarenhet eftersom jag har suttit där på semestern med en bikinibild av mig själv och känt att jag aldrig mer tänker visa mig på stranden. Så om du verkligen inte känner dig bekväm med att vara med på bild: du behöver inte det. Dina följare kommer uppskatta härliga miljöbilder minst lika mycket (eller skippa sociala medier och njut av stunden. Hahaha skojar bara)

3. Gör maten till en del av resan

När kroppsnojorna slår till är det lätt hänt att man vill börja mixtra med maten – något som med stor sannolikhet bara kommer leda till en ond spiral, där kroppsångesten spär på matångesten och matångesten spär på kroppsångesten. Gör istället maten till en höjdpunkt på resan, där ni testar olika restauranger och nya rätter. Förhoppningsvis hjälper det dig att njuta av maten, och fokusera på hur gott och spännande det kan vara.

Annons

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.