Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

3 vanliga misstag kvinnor gör när de tränar styrka

De tre vanligaste misstagen kvinnor gör när de tränar på gym.

1. Vågar inte lägga på vikter

Även om allt fler kvinnor lyfter tungt så är det fortfarande vanligt att man ser en tydlig könsuppdelning på gymmen: männen är bland de fria vikterna och kvinnorna vid konditionsmaskinerna, eller eventuellt bland de färgglada, lätta hantlarna. Ofta tror jag detta beror på ett bristande självförtroende. Många kvinnor är helt enkelt rädda för att använda tyngre vikter eftersom de inte tror att de kommer klara det eller att de inte har tillräckligt bra teknik.

Nu är det inte så att man alltid måste använda maxtunga vikter, självklart inte. Men att få resultat med superlätta vikter är väldigt ineffektivt eftersom du ofta kan behöva göra uppemot 50 repetitioner för att belasta musklerna tillräckligt mycket. Lägger du istället på mer vikter räcker det med betydligt färre repetitioner, vilket innebär att du kan få bättre resultat på kortare tid.

Ja, och så är jag ju också en stark förespråkare för att lyfta tungt av fler skäl. Till exempel för att det gör träningen jäkligt kul och för att det får en att känna sig ball.

2. Vilar för lite

Det är sällan jag ser kvinnor på gymmet som gör en övning, vilar och repeterar. Ofta har de massvis av övningar för sig på en och samma gång istället för att fokusera på en sak i taget. Jag misstänker att detta beror på att många kvinnor först kommer i kontakt med vikter i form av crossfit, HIIT och annan typ av cirkelträning där övningarna görs med minimal vila mellan.

Nej, jag är inte generellt emot superset eller ens crossfit-liknande pass. Det kan absolut fylla en funktion när du har ont om tid eller vill få upp flåset samtidigt som du tränar styrka. Men det finns goda skäl till att inte endast ägna sig åt den typen av träning. Som Styrkelabbet har skrivit här kan till exempel en allt för kort setvila innebära att du får sämre resultat.

Jag tror generellt att många kvinnor skulle gynnas av att tänka mer kvalitet framför kvantitet. Prioritera en övning i taget, ha koll på tekniken och vila så länge som du behöver mellan seten. Du kommer kunna lyfta tyngre vikter och bli bättre på just den övningen. Det kommer sannolikt ge dig mer än att första göra allt så effektivt som möjligt och genomföra all träning på en och samma gång.

3. Rädda för mat

Nej, du behöver inte börja bulka bara för att du tränar på gym. Men att gå hem och äta en fettsnål sallad med en pytteliten kycklingbit kommer inte ge dig energin och näringen du behöver för att bli stark och bygga muskler. Och det är just det jag ser att många kvinnor gör.

Det är inte särskilt konstigt, de flesta kvinnorna jag känner har på något sätt en skev relation till mat. Kombinerat med den totalt obefogade rädslan för att bli “för stor” av styrketräning innebär detta att många blir rädda för att äta ordentligt. Men om du ser till att äta bra, proteinrik mat som ger energi kommer du orka träna och få bättre resultat. Dessutom kan jag lova att man generellt är lyckligare när man inte går runt och är hungrig hela tiden.

Några tillägg:
  • Jag vet givetvis att alla kvinnor inte gör de här misstagen, jag tillåter mig själv att generalisera här.
  • Jag förstår att även icke-binära och transpersoner kan relatera till detta, och ber om ursäkt om det uppfattas som exkluderande. Med “kvinnor” syftar jag helt enkelt på de som identifierar sig som det.
  • Det kommer snart komma ett liknande inlägg om misstagen många män gör.
Annons

1 kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.